Sectra AB

Försvarsdepartement i Europa väljer Tiger

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 10:06 CET

Sectra har tecknat kontrakt med två europeiska förvarsdepartement gällande Tiger XS för krypterad telefoni. Det totala ordervärdet uppgår till 10 MSEK.
Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, 3G, -ISDN- och IP-nät samt satellitsystem. Tiger är certifierad av EU, NATO och flera nationella säkerhetsmyndigheter vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni.

– Europeiska försvarsdepartement efterfrågar smidiga kryptoprodukter som kan användas för att kommunicera säkert och därmed värna om rikets säkerhet. Tiger XS uppfyller dessa krav och skyddar telefonsamtal från avlyssning i många olika kommunikationsnät, oavsett var Tigeranvändaren befinner sig i världen, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Idag används Sectra Tiger av myndigheter och försvar i mer än hälften av EU:s medlemsländer för att skydda telefonsamtal från avlyssning. På kundernas begäran och av säkerhetspolitisk hänsyn offentliggörs i detta fall ingen detaljerad information om kund eller kontrakt.
För ytterligare information kontakta:
Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09
Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.