Folkpartiet

Försvarsministern skyller ifrån sig

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 13:05 CET

- Försvarsministern tar del av den ”goodwill” som svenska försvarsmakten genererar internationellt men hon behagar inte bry sig nämnvärt om de enskilda individerna som i demokratins namn riskerar sina liv.

Det säger Nina Larsson (fp), riksdagskandidat från Värmland, med anledning av gårdagens program ”Drevet” (Tv4) som uppmärksammade brister i Försvarsmaktens hantering av hemkommande soldater från internationell tjänstgöring. Försvarsminister Leni Björklund kommenterade i programmet uppgifterna med föga intresse och skyllde i vanlig ordning på Försvarsmakten.

- Att garantera enskilda soldater stöd och uppbackning före, under och efter en tjänstgöring måste vara första prioritet om vi överhuvudtaget ska få några sökanden till försvaret. Det borde vara en självklarhet att man från politiskt håll också gör den prioriteringen, men socialdemokraterna verkar inte ha några som helst ambitioner i den riktningen säger Nina Larsson (fp).

- När Sveriges åtagande runt om i världen ökar är det av yttersta vikt att man kan ta hand om sina soldater under hela perioden. Försvarsmakten har arbetat hårt för att utveckla sin förmåga att ta hand om hemkomna soldater, men gårdagens program visar att det finns mycket som återstår att göra. Leni Björklund borde sluta skylla på försvarsmakten och ta sitt ansvar som minister, avslutar Nina Larsson (fp).

Nina Larsson är förbundssekreterare i Liberala ungdomsförbundet och toppar folkpartiets riksdagslista i Värmland inför valet i september. Nina är löjtnant i signaltrupperna och tjänstgjorde 6 månader i Kosovo 2004.

Nina Larsson (fp): 0708-549038
Eleonor Sandahl, presskontakt, 0708-549051

Besök gärna Ninas hemsida:

Bild på Nina för fri publicering finns här: http://www.luf.se/index.php?show=1374_SWE&reflogin=1374_SWE