Blendow Group AB

Förundersökning återupptas i omstridd livstidsdom

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 11:34 CET

I april 2002 dömde Svea hovrätt Ari Mattinen till livstids fängelse för att ha knuffat ut sin sambo genom ett fönster på sjunde våningen. Själv hävdar han att han sov när sambon föll och att det var en olycka, vilket också framkom i en serie inslag i Kalla Fakta. Högsta domstolen har avslagit två resningsansökningar, men på onsdagen beslutade Riksåklagaren att återuppta förundersökningen eftersom nya bevis framkommit.

Dagens Juridik beskriver i flera artiklar det omstridda fallet Ari Mattinen, bland annat med en lång intervju med Mattinens advokat Johan Eriksson. Eriksson är övertygad om att Mattinen är oskyldig och att det rör sig om en olycka.

- Jag tror att hon gick ut, men ändrade sig. I sitt ömkliga tillstånd orkade hon inte hålla sig kvar.

Och föll mot nyponbuskarna intill husväggen sju våningar ner. Inte mot den asfalterade gången en bit ut från huset. Den som kastas ut från ett fönster bär med sig rörelseenergin genom hela fallet, påpekar Eriksson och ritar en båge i luften.

Högsta domstolen har avslagit två resningsansökningar, i den första med tre röster mot två.

- I min värld fanns det inte på kartan att han inte skulle få resning. Jag var helt hundra på det, säger Eriksson.

När Johan Eriksson lämnade in Mattinens första resningsansökan hade han TV4 i ryggen, Kalla Fakta granskade fallet i en serie inslag under 2007. Idag tror han att uppmärksamheten kring fall som Joy Rahman och Yasser Askar, och debatten efter Justitiekanslerns rapport Felaktigt dömda, gjort det svårare att få resning. När nya omständigheter återigen dök upp i fallet Mattinen tvekade han. Han ville definitivt inte ha någon massmedial uppmärksamhet. Och istället för att skriva en ny resningsansökan vände han sig Riksåklagaren - som nu beslutat att återuppta förundersökningen.

För några veckor sedan höll Johan Eriksson en muntlig föredragning för Riksåklagaren. Han gjorde bland annat gällande att kvinnans självmordsbenägenhet behöver utredas närmare, och att det måste göras en ny rekonstruktion.

Han menar också att förundersökningen behöver kompletteras med förhör med, bland andra, en rättsläkare, kvinnans tidigare pojkvän och den ansvarige kriminalteknikern.

Vice riksåklagare Kerstin Skarp bedömer att det finns skäl att hålla förhör med den ansvarige kriminalteknikern, framför allt rörande Erikssons påstående att det funnits hand- och fingeravtryck på fönsterkarmarna som inte redovisats i protokollet.

Läs mer om fallet och advokat Johan Erikssons arbete med resningsansökningarna på Dagens Juridik. Läs också en intervju med Ari Mattinen och Riksåklagarens beslut.

För mer information, kontakta Fredrik Olsson, chefredaktör på Dagens Juridik, tel 0735-186 141 fredrik.olsson@blendow.se

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består idag av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)