Blendow Group AB

Förundersökning mot åklagare och Rikskrim om mened och bevisförvanskning i stort narkotikamål

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 13:38 CET

Åklagare på Riksenheten för polismål har inlett sex stycken förundersökningar om tjänstefel, mened, bevisförvanskning och grov stöld mot både åklagare vid Internationella åklagarkammaren och poliser på Rikskriminalen - detta avseende det jättelika narkotikamål som har pågått i säkerhetssalen i Stockholms tingsrätt.

- Misstankarna gäller både sådant som ska ha inträffat under förundersökning och polisarbete nere i bland annat Spanien och under själva rättegången, säger förundersökningsledaren vid Rikseneheten för polismål, biträdande chefsåklagare Pär G Lindell, till Dagens Juridik.

Det handlar bland annat om en BMW som enligt egna uppgifter från Rikskriminalen har varit utrustad med hemlig avlyssningsutrustning utan beslut från domstol. Som Dagens Juridik tidigare har berättat så utreder även Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden den frågan.

Åklagarens förundersökning gäller också övriga delar av den avancerade under-cover-operation som Rikskriminalen bedrev i Spaninen under så kallade kvalificerade skyddsidentiteter.

- Vi utreder bland annat uppgifter om att det skulle ha begåtts inbrott i samband med polisarbetet i Spanien, säger Pär G Lindell.

Misstankarna riktar sig även mot hanteringen av en hemlig GPS-sändare som har varit placerad på den så kallade ensamseglarens båt i Västindien och som åklagarna under rättegången förnekade all kännedom om.

- Det handlar om att man helt enkelt skulle ha lämnat felaktig information från åklagarhåll, säger Pär G Lindell.

Dagens Juridik har i flera artiklar rapporterat om den infekterade konflikten mellan advokaterna och åklagarna i det uppmärksammade narkotikamålet.

I oktober förra året begärde samtliga nio offentliga försvarare, bland annat Thomas Martinson och Johan Eriksson, att åklagarna i målet ska bytas ut. Orsaken var att advokaterna ansåg att de bland annat hade lämnat oriktiga uppgifter inför domstolen.

Läs hela artikeln här

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)