Getinge AB

Förvärvet av Jostra godkänt av tyska konkurrensmyndigheter

Pressmeddelande   •  Jun 24, 2003 15:35 CEST

Getinge meddelar idag att förvärvet av Jostra-koncernen har godkänts av tyska konkurrensmyndigheten. Sålunda har villkoret för förvärvet uppfyllts.

Jostra är marknadsledande tillverkare av utrustning och förbrukningsvaror för hjärtkirurgi. Med förvärvet har Getinges verksamhet inom Surgical Systems - världsledare inom avancerade kirurgiska arbetsstationer för alla typer av kirurgiska ingrepp - kompletterats med ett marknadsledande sortiment av terapiprodukter för hjärtkirurgi.

Getinges mål är att förbättra Jostra's EBIT-marginal efter goodwillavskrivning till 12-15% över en treårsperiod. Påverkan på koncernens resultat för 2003 väntas bli något negativ, alternativt neutral. Koncernens resultat före skatt förväntas påverkas positivt med 5 - 6 miljoner EUR år 2004.

Getinge den 24 juni

Johan Malmquist, VD och koncernchef

GETINGE är ledande inom området utrustning och system för sjukvård, långvård och farmaceutisk industri/laboratorier.
Utrustning, teknologi, service/tjänster för infektionsbekämpning, operationsrum, patienthygien, patienthantering och sårvård levereras till kunder i hela världen. Getingekoncernen omsätter ca 9 miljarder SEK och har 6 000 anställda.