BostadsPortal.se

Fokus på studentbostäder – undersökning från BostadsPortal.se

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 13:20 CEST

BostadsPortal.se visar de hyresbostäder som finns tillgängliga i hela Sverige, därmed också i studentstäderna och strax utanför dessa. Det framgår nedan hur bostadssituationen ser ut just nu i de områden som har den största andelen högskolestudenter i Sverige.

Undersökningen gäller objekt av typen rum utan kök och ett rum med kök (r.o.k.) där hyran är högst 4000 kronor i månaden i tätorten, därefter samma typ och hyra inom en sjumilsradie från det utvalda universitetet eller högskolan. Vidare visas antalet objekt som ligger inom samma sjumilsradie men som har högst 5000 kronor i hyra. Slutligen visas hur många objekt som finns totalt inom sjumilsradien men som inte begränsas i hyra eller storlek.

Antal studentbostäder i Göteborg:

• Centrala Göteborg, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                                 340
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                                             575
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 5000 kr                                             688
  • Göteborg, 2 r.o.k. eller större, ingen hyresbegränsning                        2781

Antal studentbostäder i Malmö och Lund:

• Centrala Malmö och Lund, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                    250
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                                             364
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 5000 kr                                             463
  • Malmö och Lund, 2 r.o.k. eller större, ingen hyresbegränsning           2589

Antal studentbostäder i Stockholm:

• Centrala Stockholm, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                               357
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 4000 kr                                             653
  • 7 mils radie, rum samt 1 r.o.k., max. 5000 kr                                             841
  • Stockholm, 2 r.o.k. eller större, ingen hyresbegränsning                      2558

Som Dag Oredsson, partnerskapsansvarig på BostadsPortal.se säger:

- Är man beredd att betala något mer i hyra blir situationen en helt annan, går man upp 1000 kr i hyra så blir objekten både fler och större. Vi valde 4000 kr och 5000 kr som maxhyra eftersom det bäst speglar studenternas ekonomiska verklighet. Det finns också goda möjligheter att bo i kollektiv (2 r.o.k. eller större).

Ofta förmåner i kranskommuner

Undersökningen visar att studenter har en möjlighet att bo en bit utanför studieorten och många gånger erbjuder hyresvärdarna eller kommunerna i högskolans närområde ett flertal attraktiva alternativ. Det är vanligt med hyresreduktion och ersättning eller avdrag för pendling till och från högskolan.

Dag Oredsson anser att det kan vara värt besväret att bo en bit från högskolan:

- Vi menar inte att man på något sätt ska sänka sina krav på att bo prisvärt i anslutning till studieorten men det finns helt klart alternativ för den som är beredd att pendla.

En ökning av antalet objekt förväntas i augusti, även i de centrala delarna av studieorterna menar Oredsson:

- Traditionellt sett så väntar studenter in i det längsta med att säga upp sina hyreskontrakt, mycket beror ju på när de får jobb eller när de är klara med sina examensarbeten.

En enklare bostadsmarknad

Det finns många aktörer på hyresmarknaden. De kommunala bolagen har oftast någon form av kö. Många städer kompletteras av privata fastighetsägare, både större och mindre med endast några få bostäder. Som ytterliggare ett alternativ för bostadssökanden finns andrahandsmarknaden och personer som hyr ut ett rum eller en del av sin lägenhet. På BostadsPortal.se finns bostadsannonser från alla dessa aktörer så att bostadsmarknaden blir enklare – både för bostadssökande och uthyrare.

Studentbostäder i Stockholm

Studentbostäder i Göteborg

Studentbostäder i Malmö

Studentbostäder i hela Sverige

Undersökningen baseras på data i de annonser som visas på http://bostadsportal.se den 2012-07-05

BostadsPortal.se finns alla hyresbostäder på ett ställe. Med utgångspunkt i principer som kvalitet, enkelhet och dialog strävar vi efter att ge våra kunder den bästa servicen på marknaden.