Mental Ergonomi, Anneli Godman

Fokustid ökar självkänslan

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 18:04 CEST

Med fokustid menas att fokusera på en sak i taget, att ha förmåga att fokusera sin uppmärksamhet. Ett konststycke i den vardag många upplever nuförtiden där allt fler ska göra allt mer på kortare tid och där distraktionerna är många. Desto större anledning att ge sig själv fokustid! Forskarna bakom hälsotallriken (Rock, Siegel, Poelmans & Payne) menar att fokustid är den mest centrala komponenten på den mentala hälsotallriken för de som inte bara är intresserade av mental hälsa i allmänhet utan av prestationsförmåga i synnerhet.

Förmågan att fokusera är beroende av en välutvecklad prefrontal cortex, PFC, ofta kallad den exekutiva delen i hjärnan, som är ansvarig för flera högre kognitiva funktioner. PFC involverar arbetsminnet, som är delaktigt i att strukturera och organisera information, ta hänsyn till jaget, skapa bilder av en möjlig framtid för konsekvensanalys och långtidsplanering samt processer för övervakning av beteende och reglering av känslomässiga reaktioner. De exekutiva funktionerna ger oss alltså en chans att inte agera med automatik på händelser i vår omvärld.

När vi fokuserar, dvs ger vår odelade uppmärksamhet till det vi valt att fokusera på, får vi bättre tillgång till vår kunskap och våra erfarenheter och vår förmåga att tänka oss in  i framtiden. En lagom dos av press skapar en bra grund för fokus, för mycket och vi upplever negativ stress, för lite och vi blir oinspirerade.

.....

För att skärskåda myten om multitasking. Det är inte effektivt, vi kan inte göra flera tankeoperationer samtidigt, det vi gör är att hoppa mellan dem i en mängd micro-processer, vilket tar tid. Det är inte kvalitativt, om du försöker läsa ett mejl och lyssna på en kollega samtidigt gör du båda delarna sämre och missar information.

Det finns också ett direkt samband mellan stress, fokus och hälsa och forskarna bakom den mentala hälsotallriken anser att man kan titta på förmågan att fokusera som ett tecken på en persons mentala hälsa. Ju sämre förmåga, desto sämre mental hälsa.

...

Läs hela artikeln på Sveriges Ledarskapssajt Motivation.se

Anneli Godman föreläser, utbildar, coachar och skriver om Mental Ergonomi

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.