Fältbiologerna

Folk från hela landet demonstrerade mot gruvboomen

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2013 21:32 CEST

Bilder från demonstrationen finns fria att ladda ner här: http://www.faltbiologerna.se/pressmeddelanden/bilder-fran-gruvdemonstrationen
Foto: Ellinor Scharin, Fältbiologerna

I Stockholm idag demonstrerade drygt 700 personer mot regeringens nyss antagna mineralstrategi och den gruvboom regeringen förespråkar. Vi vill ha en hållbar framtid med fast mark och rent vatten där vi värnar om natur och miljö, kommande generationers möjligheter att leva, hållbara näringar och ursprungsbefolkning.

Demonstrationen mot gruvboomen och för en hållbar framtid var ett initiativ av Fältbiologerna, men ett 30-tal organisationer från norr till söder anslöt sig. Människor från hela landet reste till Stockholm för att protestera mot det ohållbara i regeringens mineralstrategi. Vi var 700 ungdomar, äldre, samer, bönder, norrlänningar, stockholmare, skåningar och en oroad allmänhet i ett och samma demonstrationståg där vi visade att regeringen sitter ensamma med de multinationella exploateringsbolagen.

En gruva är bland de miljöfarligaste verksamheter vi kan ägna oss åt. Det är en kortsiktig investering som lämnar efter sig ett sargat landskap, utarmade naturresurser och stora risker för den framtida vattenförsörjningen. Gruvexploateringen pågår över hela landet och motverkar en hållbar landsbygdsutveckling i både norr och söder. Det är ett hot som står mot långsiktig hushållning och hållbar ekonomisk utveckling. Ett hot mot ursprungsbefolkning och näringar som kan stå för ett hållbart nyttjande av resurser – jordbruk, skogsbruk, turism och rennäring. Ett hot mot våra gemensamma naturresurser och miljöns livsavgörande fortlevnad. Gruvboomen är ett mot vår och kommande generationers framtid. Vi kräver en radikal förändring av minerallagen och en omskrivning av mineralstrategin. Vi kräver satsningar på återvinning och återanvändning framför nyupptag. Vi ser konsekvenserna av vår överkonsumtion av mineraler, och vill minska uttaget av ändliga resurser ur jordskorpan. Det är inte okej att kortsiktighet sätts framför människor och miljö, varken i Sverige eller i andra länder.

Här är ett axplock av gruvorna som planeras:

Kebnekaise: turistmagnet, riksdagsbeslut om obrutet fjällområde
Ojnareskogen: dricksvattentäkt för norra Gotland, planerad nationalpark, Natura2000
Tärnaby: internationell skidmetropol, riksintresse rennäring, Umeås dricksvatten, planerat naturreservat
Norra Kärr, Gränna: biosfärområde, Vättern dricksvatten för tusentals
Rouvvdevagge, Laponia: en del av världsarvet Laponia
Öland: Sjundedel av ön inmutad för fossilgasutvinning, världsarv, unikt kulturlandskap
Oviks- och Storsjöbygden: uranfyndigheter i natursköna Jämtland
Liden, Sundsvall: dricksvatten, Natura 2000
Storsjön, Gävle
Västerviks skärgård
Gallok, Jokkmokk: rennäring, Sarek intill

Här finns information om demonstrationen, gruvboomen och alla de drabbade områdena: http://gruvdemo.wordpress.com

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082 salomon.abresparr@faltbiologerna.se

Alva Snis Sigtryggsson, vice ordförande Fältbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.