Studieförbundet Vuxenskolan

Folkbildare sätter målen

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 15:17 CET

Bildning, livslångt lärande, att nå nya grupper och vikten av att stärka det demokratiska samtalet. Det står i fokus när närmare 100 folkbildare från Studieförbundet Vuxenskolan från hela landet samlas i Nynäshamn 5 -6 februari för att börja staka ut de långsiktiga målen.

-  Vid förbundsstämman i juni fattas beslut om verksamhetsinriktningen. Nu samlar vi ledningarna i våra avdelningar för att diskutera inriktningen. Folkbildningen står inför spännande utmaningar. Inte minst behovet av att stärka det demokratiska samtalet blir allt tydligare, säger Niklas Lundgren, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

-  Drygt 500 personer, runt om i landet, har under hösten deltagit i ett samtal om hur vi ser på folkbildningens uppdrag i framtiden. Behovet av att stärka individen i det livslånga lärandet, stimulera bildningsdiskussionen och att folkbildningen når nya grupper är tre tydliga inriktningar. Det handlar om folkbildningens ansvar för att stärka det demokratiska samtalet.

SV har bemannade kontor i drygt 200 av landets kommuner och är därmed det mest lokalt förankrade studieförbundet i landet.

-  Studiecirkeln och kulturarrangemanget handlar om lokal förankring. En av folkbildningens viktigaste uppgifter, konstaterar Niklas Lundgren.

Ytterligare kontakt

Niklas Lundgren, förbundschef Studieförbundet Vuxenskolan, niklas.lundgren@sv.se, 0708-553065

Anders Öhberg, anders.ohberg@sv.se, 070-6263888