Fältbiologerna

Folket stoppade avverkningen i Bunge - kampen fortsätter.

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 10:14 CEST

Nordkalk är nu på väg in i Ojnareskogen och täktområdet för att avverka för kalkbrottet som förstör natur och hotar grundvattnet på norra Gotland. Barn, ungdomar, vuxna och äldre kom rad på rad gående för att säkra vattnet, rädda skogen och stoppa brotten. Fältbiologerna hade mobiliserat uppåt 150 personer -  lokalbefolkning, gotlänningar och miljöaktivister från hela landet. Nordkalks planer måste stoppas!

Redan klockan sju samlades aktivister i lägret vid väg 148. Klockan åtta anlände en busslast full med folk från Visby. Dessa tågade sedan i samlad trupp mot avverkningsmaskinerna. Väl framme vid maskinerna satte de sig demonstrativt runt skördaren för att förhindra dess framfart. Poliser tillkallades till platsen och det fördes en dialog. De valde sedan att avvakta och lämna platsen medan aktivisterna satt kvar och åt lunch i det fria.

- Det var trevligt att det var stor uppslutning och att det visar verkligen att vi har stöd av lokalbefolkningen säger Maria Tranvik, Fältbiologerna. Vi kräver att länsstyrelsen tar sitt ansvar som tillsynsmyndighet och pausar dessa hänsynslösa avverkningar.

Demonstrationen avslutades 19.15. Då hade skövlaren kört ca 300 meter och inte kunnat användas på hela dagen. Idag fortsätter vi kampen.

Bakgrund:

Ett antal engagerade har sedan början av juli haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med 265 rödlistade arter. Ett område som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra ligger också i närheten av Bästeträsk, en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Kontakt:
Niclas Persson, 073-8417263

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.