Folkets Hus och Parker

Folkets Hus och Parker samarbetar med kända designers

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 15:04 CET

Tar fram helt nytt möteskoncept - Källan

Folkets Hus och Parker har jobbat med möten i över 100 år. När man nu blickar framåt mot ytterligare ett sekel har man tagit hjälp av internationella toppnamn som designbyrån Claesson Koivisto Rune och inredningsföretaget Input Interiör för att ta konferensen till en ny nivå. Resultatet; ett helt nytt koncept där hemmet och mötesrummet förts samman - en plats för utveckling.

För att uppfylla den nya tidens önskemål för ett mötesrum har Folkets Hus och Parker nu utvecklat ett helt nytt mötes- och konferenskoncept, Källan. Källan har utvecklats i samarbete med designbyrån Claesson Koivisto Rune och inredningsföretaget Input Interiör, båda ledande namn inom sina branscher.
Konceptet är inriktat på att främja den kreativitet som bara uppnås genom dialog. Trygghet, intimitet och flexibilitet har varit ledord i arbetet.

- Vi har tagit det bästa från hemmet, som är den miljö vi känner oss mest avslappnade i, och överfört det till mötesrummet, berättar Mårten Claesson, arkitekt och formgivare och en av dem som arbetat fram Källans design.
I stället för att begränsas till det traditionella sittandet upprätt runt ett avlångt bord finns sköna stolar i olika utförande. En tjock heltäckande matta ger ett hemtrevligt intryck och för att stimulera samtalet har mycket kraft lagts på att få en behaglig ljudbild i rummet, bland annat genom en mjuk spaljé längs en av väggarna. Källan är också utrustad med den nyaste tekniken, allt för att underlätta en tvåvägs kommunikation mellan människor istället för envägs från talare till lyssnare. En annan styrka är den genomarbetade och speciella utformningen.

- En målsättning i formgivningen har varit att man direkt ska se att det handlar om Folkets Hus och Parker. Det här ska bli ett koncept folk känner igen, säger Mårten Claesson.

"Helt i linje med vad vi står för"
Lennart Derehag, vd för Folkets Hus och Parker, är stolt över att presentera det nya mötesrummet.

- Det känns fantastiskt roligt att vår organisation - som har så mycket tradition när det gäller möten i alla dess former - nu kan erbjuda det mest moderna som finns inom området. Konceptet ligger i linje med Folkets Hus och Parkers grundinställning, att fokusera på samtalet mellan människor, säger han.
Källan premiärvisades för en intresserad publik under FutureDesignDays, som pågår den 13 och 14 november på Stockholmsmässan, men kommer att invigas under februari 2007. Det är då Umeå Folkets Hus, Östersunds Folkets Hus och City Conference Centre i Stockholm som går i spetsen, men tanken är att Källan så småningom ska sprida sig till andra Folkets Hus.

För mer information kontakta gärna:

Leif Bergsten, Folkets Hus och Parker,
08-452 25 50, leif.bergsten@fhp.nu
Mårten Claesson, designer Claesson Koivisto Rune, 08-644 58 63,
arkitektkontor@claesson-koivisto-rune.se
Karin Pontén, Vår PR-byrå, 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har 800 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.