Vallentuna Ridklubb

Folkfest i Vallentuna när Runhoppet avgörs

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 13:18 CEST

Den 29-30 juni anordnar Vallentuna Ridklubb återigen den populära tävlingen Runhoppet som lockar ett stort antal ekipage till natursköna Veda i Vallentuna. Tävlingen pågår under två dagar och omfattar totalt 7 st klasser, från 1 meter till högsta klassen 1:30 meter.

Runhoppet lockar ryttare och publik från hela landet och Vallentuna Ridklubb lägger mycket energi på att alla ska trivas på tävlingsplatsen. Här kan man njuta av spänningen som tävlingarna bjuder på, trevlig samvaro samt ett varierat utbud av mat, dryck och tilltugg.

För tävlingsledare Charlotte Sunnberg, tillika ordförande i Vallentuna Ridklubb, börjar tävlingsplaneringen redan året innan. Det är mycket som ska på plats och många engagerade funktionärer krävs för att genomföra denna typ av arrangemang.

-  ”Hittills har vi fått in över 400 anmälda ekipage”, berättar Charlotte Sunnberg. ”Vi har ryttare från hela landet, även om merparten är från Storstockholm. Vi ser fram emot en folkfest och hoppas att vädrets makter är på vår sida.”

Vallentuna Ridklubb har även ett tiotal hemmaryttare med bland ekipagen och då kommer det förmodligen att hejas lite extra. Runhoppets sponsorer består av COOP Extra Vallentuna, Hööks, Fab Pads, Uhip samt Ekolådan.

Tävlingsarrangemang är en stor del i Vallentuna Ridklubbs verksamhet, såväl inom disciplinerna hopp som dressyr. Den 9-11 augusti i år kommer Lag-SM i dressyr att arrangeras på Veda.

För mer information:
Louise Jansson, pressansvarig, louise@vrk.nu, tel 070-829 22 55
Charlotte Sunnberg, tävlingsledare, lotta@vrk.nu, tel 070-7695309
Vallentuna Ridklubbs hemsida www.vrk.nu

Kort om Vallentuna Ridklubb
Vallentuna Ridklubb är en ideell förening och sammanslutning av för ridsporten intresserade med ändamål att bl a främja ridningen i Sverige på ett sätt som anges i Svenska Ridsportförbundets stadgar. VRK ska främja ridsporten genom att arrangera tävlingar av hög kvalitet på alla nivåer samt verka för kvalitativ utbildning via träning och avsutten verksamhet för samtliga medlemmar.

Vallentuna Ridklubb har ca 600 medlemmar varav ca 80 är licensierade tävlingsryttare. Av föreningens medlemmar är ca 90 % kvinnor och 10 % män. Andelen privatryttare är ca 15 % och resterande 85 % rider på Vallentuna Ridskola. Flera medlemmar är både privatryttare och ridskoleelever. Medelåldern i klubben är 21 år. För ridskoleverksamheten samarbetar Vallentuna Ridklubb med Vallentuna Ridskola som sedan hösten 2007 drivs av Magnus och Malin Hamilton.