Destination Kalmar

Folkmusikgruppen Lyy spelar med Kalmars unga musikanter

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 13:18 CEST

Folkpopbandet Lyy besöker Kalmar Teater för en exklusiv konsert den 28 oktober tillsammans med elever från Kalmar Kulturskola och Högalids vokalensemble. Lyy spelar världen över och har uppträtt i bland annat USA, Kanada, Belgien, Tyskland och Storbritannien. Bandet förenar traditionell och nyskriven folkmusik med pop, rock och tunggung på sång, fiol, nyckelharpa, gitarr och slagverk!

Inför konserten, som är en del av kulturfestivalen Ljus på Kultur, arrangerar Kalmar Kulturskola och Högalids Folkhögskola workshops och repetitioner för elever och deltagare som är intresserade av att spela och lära sig mer om folkmusik. Workshopen hålls på Högalids Folkhögskola och är öppen även för elever från länets övriga musik- och kulturskolor. Avslutningsvis medverkar workshop-deltagarna på gruppens konsert på Kalmar Teater. Konsertbiljetterna släpps idag, den 30 september.

Konserten äger rum på Kalmar Teater 28 oktober kl.19.00.
Arrangörer är Kalmar Kulturskola och Högalids Folkhögskola i samarbete med festivalen Ljus på Kultur och med stöd av RUM (Riksförbundet Unga Musiker) Kalmar.

Om kulturfestivalen Ljus på kultur
Under nio lysande dagar i höstmörkret, den 24 oktober till 1 november, avlöser en lång rad kulturevenemang varandra i Kalmar och på Öland. Allt från konserter, teaterföreställningar och föreläsningar till streetkultur, stadsvandringar och dans.

Mer information om konserten med Lyy:
Harald Erici, producent, Kalmar Kulturskola
Tel: 0480-45 06 88, e-post: harald.erici@kalmar.se

Mer information om Ljus på kultur:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun
Tel: 0480-45 07 33, e-post: par.israelsson@kalmar.se

Emma Rydnér, Kultur- och näringslivssektorn, Mörbylånga kommun
Tel: 0485-471 55, e-post: emma.rydner@morbylanga.se

Maria Johanson, kommunledningskontoret kultur- och fritid, Borgholms kommun
Tel: 0485-880 81, e-post: maria.johanson@borgholm.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.