IOGT-NTO

Folknykterhetens dag firas på Skansen

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2011 10:09 CEST

Idag firas Folknykterhetens dag för 86:e gången runt om i Sverige. I Stockholm sker firandet på Ordenshuset på Skansen med kampanjen ”Stor och liten” och en mängd aktiviteter arrangeras för allmänheten under dagen. Bland annat genomförs rekonstruktioner av ritualmöten där man kan få reda på hur våra föreningsmöten gick till på 1920-talet och tal kommer hållas av IOGT-NTO:s vice ordförande Kjell-Ove Oscarsson samt Stockholmsdistriktets vice ordförande Camilla Berner.

– Vår kampanj i år heter Stor och liten och går ut på att vi behöver fler alkoholfria platser och tider där både barn och vuxna kan umgås över generationsgränserna utan alkoholen som en barriär. En konkret åtgärd är att se till att alla idrotts- och kulturmiljöer hålls fria från alkoholförsäljning och servering, säger Kjell-Ove Oscarsson, vice förbundsordförande för IOGT-NTO.

– I diskussionen om läktarvåldet tycks många ha missat att försäljningen av alkohol har ökat i samband med idrottsevenemang. Vi vill inte att alkoholförsäljning på idrottsevenemang ska göra att barnfamiljer inte vågar sig dit, säger Camilla Berner, vice ordförande för IOGT-NTO i Stockholm.

På IOGT-NTO:s ordenshus på Skansen kan allmänheten få lära sig mer om Ordenshuset och få reda på hur den gamla tidens ritualmöten gick till. Det kommer även finnas kaffeservering under dagen.

Mer info
Hela programmet för Skansen-dagen finns bifogat

Lokala aktiviteter finns på www.iogt.se/fnv2011

Lokala presskontakter finns på www.iogt.se/press och klicka på ”lokala presskontakter” i vänstermenyn

Kjell-Ove Oscarsson, vice ordförande IOGT-NTO
Telefon: 070-594 68 44

Camilla Berner, vice distriktsordförande IOGT-NTO Stockholm
Telefon: 0707-96 25 60

Johanna Hemming Berkquist, kommunikationschef, IOGT-NTO
Telefon: 0733-72 62 22

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

IOGT-NTO
Gammelgårdsvägen 38