Folksam

Folksam har inte planerat sälja sitt aktieinnehav i H&M

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 14:39 CET

I media har framkommit felaktiga uppgifter om att Folksam planerat sälja sitt aktieinnehav i H&M, till följd av klädkedjans fackliga konflikt i USA.

- Vi planerar inte en utförsäljning av vårt innehav i H&M. Folksam har inte heller påstått att en försäljning varit aktuell, säger Carina Lundberg, ansvarig för Corporate Governance på Folksam Kapitalförvaltning.

- Eftersom Folksam är en stor aktieägare med målet att utöva ett aktivt ägarskap är det just i sådana här konfliktsituationer, exempelvis där den arbetsrättsliga tryggheten står på spel, som vi vill utnyttja vårt aktieinnehav och aktivt påverka processen mot en socialt och etiskt tillfredställande lösning, säger Carina Lundberg.

- Det ansvaret kan man knappast utöva om man hotar med utförsäljning. Folksam har haft en värdefull och effektiv dialog med H&M i den nu aktuella frågan. H&Ms styrelseordförande Stefan Persson har försäkrat oss om att H&M inte vill vara antifackliga. Mot denna bakgrund anser vi att det finns en god grund för en tillfredställande lösning av konflikten i USA.

Carina Lundberg förnekar inte att ett aktieinnehav kan säljas ut som en konsekvens av långvarigt ägarmissnöje.

- Folksam är inte främmande för att sälja innehav i företag, som under längre tid valt att inte medverka till ett produktivt samspel mellan aktieägare och företag.

- Men vi är inga kringströvande nomader på den institutionella ägarmarknaden och överger således inte ett innehav så fort det hotar att bli lite obekvämt. Folksam arbetar strategiskt med aktiv ägarstyrning och etisk kapitalförvaltning, understryker Carina Lundberg.

För ytterligare information, kontakta:
Carina Lundberg, ansvarig för Corporate Governance Folksam Kapitalförvaltning, tel 08-772 62 31, 0708-31 59 71
Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07