Fondmarknaden.se

Fondsparare gasade eller bromsade i februari

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 09:56 CET

Fondmarknaden.se presenterar idag hur fondspararna investerade under februari månad. Statistiken visar på två tydliga trender; gasa eller bromsa. Spararna söker antingen låg- eller högriskfonder och följer den globala marknadstrenden. Carlsson Asian small cap och Gustavia Capitals Balkanfond återfinns bland de mest sålda fonderna. Båda dessa fonder har börjat året mycket starkt varpå fonderna lockat till sig flertalet sparare. Även Baring Asset management Hong kong China fund återfinns fortfarande inom topp fem.

Nystartade högriskfonder lockade snabbt nya sparare

De fonder som börjat året mycket starkt är sådana med högrisk och snabbt visad uppgång. Det finns ett flertal sådana nya fonder på topplistan, exempelvis Danske fund Lux Trans-Balkan. Samtidigt svalnar intresset för Indienfonder betydligt efter det att många fonder som placerar i Indien har haft svårt att hävda sig relaterat till andra tillväxtmarknader.

Defensiva hedgefonder fortsatt populära

Samtidigt finns även ett flertal fonder med klart defensiv prägel högt upp på listan. Hit hör framförallt Danske fonder Sverige likviditet, Catella hedgefond samt Aktie-Ansvars Graals båda hedgefonder.

- Kontrasterna mellan de olika synsätten på placeringar - att gasa eller bromsa - är intressanta . De enda medelriskfonderna som återfinns på topplistan är Skagen Global samt Gustavia Sverige. Trenden för februari månad är tydlig, offensiva och defensiva placeringar dominerar, säger Mattias Granqvist, rådgivare på Fondmarknaden.se.

Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under februari månad.

Fondbolag

Reavinstfond

Aktie-Ansvar
Graal Offensiv