Fondmarknaden.se

Fondsparare vädrar morgonluft

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 13:21 CEST

Ett ökat intresse för aktiefonder är trenden när Fondmarknaden.se sammanställer statistiken över det första kvartalet 2009. Men bilden är allt annat än entydig, högt upp på listan återfinns även räntefonder och förra årets vinnarfond bland hedgefonder på Fondmarknaden.se.

Det första kvartalet 2009 kan komma att bli vändningens kvartal för fondsparare. I januari var börsklimatet nattsvart och positiva indikationer var fullkomligt omöjliga att hitta. I februari kom sedan den första positiva signalen då vi konstaterade att den så viktiga lånemarknaden började fungera mer normalt än på länge. Under mars kom det ytterligare tecken på förbättringar då statistik över stigande fraktrater, ökad produktion och en ökning av detaljhandelsförsäljning presenterades. Detta ingöt ett visst mått av förtroende för aktiemarknaderna bland spararna. Detta är något som även återspeglas i statistiken när Fondmarknaden.se tar temperaturen på köphumöret bland sina kunder.

- Det är framförallt breda globalfonder som gör comeback men intresset för tillväxtmarknadsfonder och råvarufonder är också stort. Rädslan för börsen är dock fortfarande stor och högt upp på listan återfinns även hedgefonder och räntefonder, säger Martin Almblad fondanalytiker på Fondmarknaden.se.

Fondspararnas favoritfonder under det första kvartalet 2009
(baserat på Fondmarknaden.se:s försäljningsstatistik)

1 SEB Asset Selection SEK - Lux Ack
2 Danske Invest Sverige Likviditet
3 SKAGEN Fonder Skagen Kon-Tiki
4 HQ Fonder Sverigefond
5 BlackRock GF World Mining Fund A2 USD
6 SKAGEN Fonder Skagen Global
7 Carnegie WorldWide
8 Simplicity Norden
9 BlackRock GF World Gold Fund A2 USD
10 Alfred Berg Obligationsfond Plus
11 HQ Fonder Obligation
12 Catella Europa Hedge
13 Schroders Greater China A (acc)
14 Länsförsäkringar Penningmarknadsfonden
15 Franklin Templeton Franklin Biotechnology Discovery Fund (acc)
16 Lannebo Fonder Småbolag
17 SKAGEN Fonder Skagen Avkastning
18 CB Asset Management Lux Hedge Europe
19 Spiltan Fonder Räntefond Sverige
20 Spiltan Fonder Aktiefond Stabil

För mer information kontakta:
Martin Almblad, Fondanalytiker Fondmarknaden.se: 08-545 186 04
Christian Litezings, VD Fondmarknaden.se: 08-545 186 02

På vår sida får kunderna råd att vara oberoende.
Vi på Fondmarknaden.se tycker det är dags för Sveriges fondsparare att välja sida. Vi anser att det ska vara enkelt och lönsamt med fonder. Vi tycker också att våra kunder ska kunna välja fritt bland alla fonder, utan påverkan av bankers eller andras särintressen, men med personlig och kvalificerad hjälp från våra rådgivare. Fondmarknaden.se ingår i MFEX-koncernen och grundades redan 1999. Vi är Sveriges enda oberoende rådgivande fondförmedlare på internet, med ca 1200 fonder för fond- och pensionssparande och vi erbjuder dessutom PPM-förvaltning. Våra tjänster består av såväl handel och rådgivning som förvaltning. Fondmarknaden.se står under Finansinspektionens tillsyn och samtliga av våra rådgivare är licensierade av Swedsec.

Adress: Brahegatan 20, 114 37 Stockholm Tel: 08-545 186 00 Fax: 08-545 186 01