Nordnet Sverige

Fondspararna i december: Från ränta till risk

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2009 08:46 CET

De svenska fondspararna säljer under december korta räntefonder och köper aktiefonder. Det visar statistik från Nordnet över december månads fondaffärer. Omsättningen i fonder har under december varit rekordhög, och nettoinflödet är fortsatt positivt.

- Överlag har privatspararna haft en optimistisk syn på börsen under andra halvåret 2009 och successivt flyttat sina pengar från räntefonder till aktiefonder. Korta räntefonder är en klassisk tillflyktsort för kapital i osäkra tider, och att spararna växlar upp till aktiefonder tyder på framtidstro och en positiv syn på börsåret 2010, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

På köpsidan är riktningen framför allt tillväxtmarknader och Sverige. Skagen Kon-Tiki, Carlson China Micro Cap och Didner & Gerge Aktiefond Sverige finns för andra månaden i rad med på listan över de tio mest köpta fonderna.

- Fondinvesteringarna görs framför allt på marknader som har hög risk och som kan ge bra utväxling i goda tider. Det finns en underliggande positiv tro bland såväl bland privatsparare som professionella förvaltare, säger Johan Tidestad.

Mest köpta fonder

8. Spiltan Räntefond Sverige
9. Danske Invest Sverige Likviditet
10. Brummer Multi-Strategy

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 300 000 depåer under december månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

The Nordnet Group provides user-friendly and cost efficient services to private investors and companies within share trading, mutual fund investments and pension savings plans. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm AB. Nordnet Bank AB is the leading Internet broker in the Nordic region with about 300 000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.