Nordnet Sverige

Fondspararna i februari: Frostiga utsikter på börsen

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 08:44 CET

Under februari månad märks en tydlig tillbakagång i både investeringsvilja och riskaptit bland de svenska fondspararna. Statistik från Nordnet visar att privatspararna placerat hela åtta aktiefonder på listan över de tio mest sålda fonderna, och att räntefonder gjort en bred comeback på köpsidan. Säljaffärerna har ökat med över 100 procent jämfört med januari, och når det högsta antalet på flera år.

- Börsen har gått upp oavbrutet i över ett år utan större hack i kurvan, och många sparare har tjänat mycket pengar. Nu börjar det dock komma varningssignaler från lite olika håll. Det är stort mediafokus på länder med trasslig ekonomi såsom Grekland, Spanien och Portugal. På samma gång börjar investerare frukta räntehöjningar från centralbankerna. Allt detta har gjort att spararna börjar känna en oro för börsens utveckling framöver, och väljer att ta hem sina vinster, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

I topp på både köpsidan och säljsidan finns dock hedgefonder. Brummer Multi-Strategy 2XL är mest köpt medan SEB Asset Selection är den mest sålda fonden.

- Att vi har hedgefonder i topp på både köp- och säljsidan visar på den tuffa verklighet som dessa fonder lever i. För hedgefondförvaltare finns inget index att gömma sig bakom när fonden går dåligt. Fonden ska gå upp i ur och skur, och gör den inte det är spararna snabba med att ta ut sina pengar, säger Johan Tidestad.

Mest köpta fonder

8. SEB Rysslandsfond
9. DNB NOR Fund Navigator
10. Fidelity European High Yield

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 depåer under februari månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet Bank AB is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.