Fondmarknaden.se

Fondspararna söker trygga placeringar

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 13:16 CEST

Augusti månads fondhandelsstatistik visar att rädslan för aktiemarknaden fortfarande ligger som ett mörkt täcke över fondplaceringarna. Räntefonder och andra alternativa placeringar såsom hedgefonder är fortsatt populära på bekostnad av aktieplaceringar. Men där somliga ser hot, ser andra möjligheter.

De två populäraste fonderna under augusti var räntefonder, Skandias Realräntefond och SEB:s Penningmarknadsfond. Inom räntekategorin hittar vi även ytterligare tre korta räntefonder på Fondmarknaden.se:s topp 20 lista. Så eftertraktade är räntefonder normalt inte när aktiemarknaden går bra. En kort räntefond innebär att fonden köper räntebärande värdepapper med en återstående löptid som normalt är kortare än ett år. Dessa typer av räntefonder passar när riksbankens styrränta är på väg upp, men passar mindre bra när styrräntan är på väg ned.

- Vi ser två anledningar till att våra kunder valt just korta räntefonder som placeringsalternativ, den ena anledningen är att våra kunder medvetet köpt fonden i tron om att riksbanken på torsdag (och även fortsättningsvis) kommer att höja styrräntan, något vi på Fondmarknaden.se inte är helt övertygade om. Den andra möjligheten är att våra kunder valt räntefonder baserat på vilka fonder som gått bäst i år, samtliga av dessa räntefonder återfinns nämligen på årets topplista över bäst förvaltade räntefonder, säger Martin Almblad, rådgivare på Fondmarknaden.se.

Räntefonder är normalt fonder som kunder flyr till när aktiemarknaden får skrämselhicka. I augusti månads statistik har kunderna letat sig till nya spännande placeringsalternativ som exempelvis Turkiet-, bioteknik- och Internetfonder. Bioteknikfonder är något som historisk fungerat bra när aktiemarknaden som helhet har tappat medan Internetfonder är en kategori som gått bra då börsen gått bra.

- Vi har tidigare talat om den nya trenden att investera i mellanöstern något som nu också återspeglas i statistiken. East Capitals Turkietfond, som ligger på 3:e plats på vår topp 20 lista, investerar främst i Turkiet men även i Mellanöstern. Mellanöstern är en region med stora oljetillgångar och en ung befolkning. Dock ska man tänka på att denna typ av investering inte ska utgöra en för stor del i en välbalanserad portfölj, då det är fonder med hög risk, säger Martin Almblad.

Aktiefonderna som våra kunder köpte under augusti var uteslutande från erkänt skickliga förvaltare som Skagen, Carnegie och HQ.

Fondspararnas favoritfonder under augusti månad 2008
(baserat på Fondmarknaden.se:s försäljningsstatistik)

Fondbolag Fond
18 SEB Internetfond
19 SKAGEN Fonder Vekst
20 Catella Hedgefond

För mer information vänligen kontakta:
Martin Almblad, Rådgivare Fondmarknaden.se: 08-545 186 04
Christian Litezings, VD Fondmarknaden.se: 08-545 186 02

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av fondportföljer, IPS-portföljer samt PPM-portföljer.