by Lindholm

Fondväggens vara eller icke vara?!

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 15:53 CET

Fondväggens popularitet har ökat stadigt de senaste åren, men hur ser framtiden ut för denna allt mer ifrågasatta inredningstrend?  Den kommer nog att finnas kvar ett tag till, men visst kommer fler att tapetsera alla väggar framöver, tror Jenny Lindholm, designer på tapetföretaget BY LINDHOLM.

Fondväggen har fått oss att våga mer, både vad gäller färg och form, vilket är fantastiskt roligt, säger Jenny. Det är lätt att byta ut tapeten när man tröttnat och det blir inte så mycket mönster och färg, som om man tapetserar alla väggar. Det passar nog oss svenskar ganska bra egentligen, kanske en av anledningarna till att den har blivit så populär.  Men som med alla trender, efter ett tag så börjar vi längta efter något nytt.

By Lindholm, senaste kollektion, INSPIRED, innehåller många färgstarka tapeter, som passar bra både till fondväggar, men också till hela rummet. Jag brukar säga att fondvägen kanske inte är supertrendig längre, men den är fortfarande det bästa sättet att få en snabb förändring hemma, därför tror jag att den kommer hänga med ett bra tag till. Att ta steget från att tapetsera en vägg till alla fyra kan dock kännas stort. Tapetsera två väggar då, föreslår Jenny Lindholm! Det som jag tycker att man skall tänka på, säger hon, är att ett rum som har tapeter på alla väggar känns mer ombonat och färdigt och man behöver inte alls vara rädd att det skall bli för mycket. Välj en tapet som du verkligen gillar och inte bara den som är mest trendig just nu, så kommer du inte att tröttna så snabbt. Dessutom så behöver tapeterna ändå bytas regelbundet, då de blir ofräscha med tiden.

På 70-talet så tapetserades alla väggar både med stora former och i dominanta färger. Dit längtar vi kanske inte tillbaka, men visst skulle det vara roligt om folk vågade mer och det tror jag också att de kommer att göra i framtiden, säger Jenny avslutningsvis!

Du ser hela kollektionen på www.bylindholm.com

Ladda ner högupplösta bilder: ftp.bylindholm.com/   Användarnamn: 150052_press  Lösenord:  Tapeter12

Jenny Lindholm är 35 år och har drivit eget företag de senaste tio åren. Hon är utbildad modedesigner och har tidigare designat allt från kläder till hotellrum. by Lindholm startades hösten 2010 och designar och låter trycka upp tapetkollektioner. Dessa levereras till distributörer världen över, som ser till att tapeterna når kunderna i butik. Tapeterna trycks i Danmark och på en non-woven kvalité (limma väggen). INSPIRED består av 32 blad och priset är ca 690 kronor/rulle. By Lindholm distribueras, ut till butik i Sverige, av Intrade.