Foodism

Foodism - med maten i tiden

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 16:33 CET

Fyller du också bokhyllan med nya kockböcker, följer otaliga matlagningsserier, sätter surdegar och försöker bräcka dina vänner med nya smakupplevelser? Det är du knappast ensam om. Och skulle det ha undgått någon är mat bland de hetaste ämnena idag. Vad vi äter, hur, varför, när och var vi äter?

Några som tagit tillvara på den här mathypen och vågat sticka ut hakan med ett nytt affärskoncept är Sara Westerlin och Vanja Franzén på kommunikationsbyrån Foodism.

”Vi har skapat oss förmånen att bokstavligen mata andra med budskap”, säger Vanja. ”Genom att kombinera varumärke + mat öppnar vi upp för en ny kommunikationskanal inom marknadsföring och kan på så sätt skapa fler referenser kring ett varumärke.”

Att smaka på något är intimt och väldigt personlig, en aktivitet som alla människor är vana vid. Men oftast lägger vi inte mer tanke kring maten än om den är god eller inte. Däremot påverkar den oss mer än vad vi är medvetna om. Vi väljer mat efter känsla och tillgång, förhöjer vårt blodsocker och förbättrar humöret. Mat kan bidra till en social aktivitet, få oss att unna oss något särskilt eller rent av ge tröst. ”Oavsett bransch kan företag faktiskt använda sig av att människor tycker om att äta, särskilt när det bjuds”, säger Sara.

De flesta företag använder smaksinnet på ett eller annat sätt, ibland medvetet, ibland omedvetet. Ofast handlar det om fikabröd, reklamgodis eller representationsmiddagar där budskapet i de flesta fall stannar vid själva bjudningen. Men vilka signaler sänder man egentligen ut till sina kunder när bjudningen består av ett känt varumärkes kakor, en skål godis eller dagens lunch?

”Många är nog inte medvetna om att mat och dryck har den fantastiska egenskapen att faktiskt stimulera alla sinnen samtidigt”, säger Vanja. ”När vi berättar något genom smak och doft kan vi därför nå fram på ett djupt och ofta känslomässigt plan.”

Liksom en klassisk reklambyrå jobbar med ett varumärkes identitet och kärnvärden i en grafisk profil kopplar Foodism värdena till smak, färg, form, doft och textur. Resultatet blir en smakupplevelse som på ett positivt sätt associeras med varumärket och därmed stärker dess identitet.

”Vi ville vidga användningsområdet kring mat och skapa nya möjligheter utanför det givna området för oss som gastronomer”, säger Sara. ”Men också lyfta fram mat som kommunikativt material och öka medvetenheten kring smaksinnet.”

Att använda mat för att berätta något och spela på våra sinnen, kanske är det rent av en ny ism, på väg att slå igenom?

Foto: Jeff Richt

Foodism är först i världen med att skapa unika smakprofiler för varumärken. Liksom en klassisk reklambyrå tolkar ett varumärkes identitet och kärnvärden i en grafisk profil, kopplar Foodism värdena till smak, färg, form, doft och textur. Resultatet blir en unik smakupplevelse som på ett positivt sätt associeras med varumärket och därmed stärker dess identitet.