Footmall Norden AB

Footmall antagna till prestigefyllda acceleratorn STING Accelerate

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 06:54 CEST

Företaget Footmall Norden AB är utvalda att delta i höstens omgång av STING Accelerate, ett av Sveriges mest prestigefyllda acceleratorprogram för digitala start-ups som affärsinkubatorn STING står bakom. Med mer än 300 sökande varje år är det endast ett fåtal företag som blir antagna. Footmalls verksamhet drivs främst via den egenutvecklade plattformen www.footmall.se, och målsättningen är att bli en världsledande söktjänst och marknadsplats för skor.

- Genom deltagande i programmet och med kontor på SUP46 i Stockholm har vi nu rätt förutsättningar för att fortsätta förbättra den tjänst som dagligen underlättar för konsumenter att köpa skor via nätet, säger Joacim Gustafsson, VD på Footmall.

Under det senaste året har företaget vuxit i snabb takt. Förutom vidare etablering i Sverige och Norge, finns nu Footmall även i Danmark, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Konceptet bygger på att förenkla köpprocessen för konsumenter som söker efter skor.

Nu flyttar alltså företaget in i STINGs lokaler på SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm.

- Footmall-gänget imponerade på oss från första stund! Vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med dem i höst och se hur långt de kan gå, säger Sara Mattsson, community manager på STING.

Allting började med att de tre vännerna från Nässjö i Småland, Emil, Alexander och Joacim hade en idé om att skapa en shoppingtjänst som samlade allting på ett och samma ställe. Att valet föll på just skor visade sig vara långt ifrån självklart.

- Till en början hade vi en idé om att starta någon form av samlingstjänst för streetwear. Tyvärr var intresset från butikerna svalt och vi ändrade riktning helt och beslöt oss istället för att satsa på skor vilket visade sig vara klokt säger Alexander Cederblad, utvecklare.

Under oktober 2014 förstärktes teamet med kompetens inom e-handel. Pontus Karlsson, 25, blev delägare och ansvarar för den digitala marknadsföringen. Under hösten kommer Footmall bland annat att satsa på att integrera en lösning som ger fysiska butiker möjligheten att visa sina produkter på Footmall.

- Vi har insett att en del av våra besökare också vill kunna se skor från lokala butiker i närheten. Detta ligger helt i linje med den helhetslösning vi vill erbjuda. Footmall blir lösningen för fysiska butiker som vill synas online utan att behöva underhålla en egen webbutik. På så sätt slipper butiken hantera exempelvis tids- och kostnadskrävande returer, förklarar Emil Svensson, produktansvarig.

Footmall Norden AB utvecklar och driver E-handelsplattformar. Företaget grundades i Nässjö år 2013 och ägs av de tre unga killarna Alexander Cederblad, Emil Svensson, och Joacim Gustafsson, 23 år gamla. I oktober 2014 fick teamet tillskott i form av Stockholmsbaserade Pontus Karlsson, 25. Företaget har på egen hand utvecklat Footmall som är en söktjänst och marknadsplats för skor. Footmall underlättar köpprocessen för skointresserade konsumenter genom att samla det största och bästa utbudet av skor på ett och samma ställe.

Footmall in English