Kalmar Industries AB

Ford förblir Kalmar troget – beställer 14 nya gaffeltruckar

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 00:00 CEST

Kalmar har fått en order från Ford på 14 nya kompakta ECE70 –6C gaffeltruckar (FLT). De nya elektriska gaffeltruckarna kommer att tas i bruk i januari/februari 2005 på Fords anläggningar i Valencia och Köln.

Gaffeltruckarna har specialanpassats på en rad punkter för att uppfylla Fords krav. Företaget behövde till exempel en truck med kompakta yttermått eftersom gångarna i fabriken är förhållandevis smala. Med de nya truckarna från Kalmar påverkas arbetsytan för personalen vid monteringslinorna i minsta möjliga utsträckning. Kalmar har lyckats korta standardtruckens längd med sammanlagt 45 cm genom att använda sig av specialdäck och en blyfylld motvikt.

Ford ställer även höga krav på driftsäkerheten, vilket är ytterligare en anledning till att man valde att köpa sina nya FLT-truckar från Kalmar. På de eldrivna gaffeltruckar som Ford har beställt har Kalmar installerat blinkande backljus, backkameror och ultraljudssensorer.

Även manövreringen har förenklats: såväl styrning av stativ, gaffelpositionering som sidoföring av gafflarna utförs med en och samma styrspak.

Det elektriska alternativet
Efterfrågan på eltruckar är fortfarande stor för användningsområden där avgaskraven är särskilt hårda, som vid användning inomhus. Enligt Mikael Rietz, VP Sales&Marketing, Industrial Systems Kalmar Industries, är Kalmar en av få tillverkare som kan erbjuda elektriska truckar med en lyftkapacitet på upp till 9 ton.

– Vi ser en klar tillväxtpotential för eltruckar, en tillväxt som utan tvekan kommer att få ett lyft genom lanseringen av de här nya, förbättrade modellerna.

– Kalmar har ett mycket starkt sortiment inom större truckar, och vår förhoppning är att många användare ska inse att de kan öka produktiviteten per mantimme avsevärt genom att övergå till hantering av tyngre laster. Detta gäller speciellt i de fall där truckarna även används för horisontella transporter och lyft.

– Efterfrågan är störst inom lagerhanteringssektorn, där eltruckar är en utmärkt lösning för arbetsmiljön, eftersom de har en mycket tyst gång helt utan avgaser.

Samarbetet mellan Ford och Kalmar
Ford har varit kund hos Kalmar sedan 1989, och Kalmars gaffeltruckar används dagligen för interna transporter i de fem fabriker som Ford har i Europa. I dagsläget äger Ford 40 stycken Kalmar-tillverkade elektriska gaffeltruckar.
Stefan Katgely, mediaansvarig på Fords fabrik i Saarlouis:

– Kalmars produkter har visat sig vara utomordentligt driftsäkra. Företaget har verkligen lyckats motsvara våra förväntningar med de kompakta truckar som vi beställt tidigare och som används i våra fabriker i dag. Truckarna är också mycket omtyckta av våra truckförare, vilket är viktigt inte minst när det gäller personalens trivsel.

Bildtexter:
Ford har sedan tidigare 40 Kalmar-tillverkade elektriska gaffeltruckar i sina fem europeiska fabriker. De kompakta truckarna har en högsta lyftkapacitet på mellan 7 och 16 ton. Ytterligare 14 gaffeltruckar kommer att levereras före slutet av 2004.
För att uppnå lyftkapaciteter på 7 respektive 9 ton med 600 mm LSP används bly i motvikterna. Specialdäck gör att totallängden har kunnat minskas med ytterligare några viktiga centimetrar.

Press releaser och bilder kan hämtas på www.kalmarind.com – news room
För mer information kontakta:
Lotta Sundström, Communication Manager
Fax 0372 263 90