LED & LED

Ford investerar i LED belysning på tillverkningsanläggningar

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 11:39 CEST

Publicerat 2014-09-30 av Kristofer Blockhammar

Ford investerar mer än 170 miljoner kronor för att installera LED belysning på tillverkningsanläggningar i Nordamerika och över hela världen, vilket sparar energi och pengar, samt förbättrar säkerheten och belysningskvalitet för de anställda.

25 000 stycken nya LED armaturer installeras globalt i slutet av 2014 vilket kommer att minska energianvändningen med 56 miljoner kilowattimmar årligen, tillräckligt för att driva mer än 6 000 medelstora bostäder per år. Den nya LED belysningen ger en 70 procentig minskning av belysningsenergiförbrukningen jämfört med traditionell teknik. Den årliga energikostnaden förväntas minska med cirka 50 miljoner kronor.

Projektet lanserades sent förra månaden med installation på en lastbilsanläggning, där den nya 2015 Ford F-150 kommer att monteras senare i år. Ford planerar att konvertera de flesta anläggningarnas belysningssystem tillLED under de närmaste åren.

Behovet av underhåll kommer att minska eftersom LED belysning har en lång livslängd. LED lampor förbättrar säkerheten genom att de eliminerar farligt material i armaturerna, vilket minskar brandrisken. Samtidigt ger LED tekniken en ljusare arbetsplats, med bättre enhetlighet och förbättrat färgseende, vilket resulterar i bättre ljuskvalitet för anläggningarnas anställda.

Man är mycket glada över att installera denna ledande belysningsteknik i sina tillverkningsanläggningar världen över. Detta är en långsiktig investering som belyser deras aggressiva strategi för att leda i miljöförbättringar och uppnå operativ effektivitet.

Redan 2011 inledde Ford ett aggressivt program för att sänka sin energianvändning med 25 procent per fordon som produceras vid dess anläggningar 2016. Företaget är på god väg mot att uppfylla det målet och har redan uppnått 20 procent ökad energieffektivitet redan. LED belysning bidrar till att säkerställa att Ford kommer att uppfylla sitt mål.

LED ger imponerande effektivitetsförbättringar och Ford arbetat nära med sina forskare och leverantörer för att undersöka och noga följa den snabba utvecklingen avLED belysning.

LED ersättningsprogrammet kommer att fortsätta genom året på 17 andra Ford tillverkningsanläggningar över hela världen.

Nyligen meddelade Ford också att det ska installera solceller vid huvudkontoret, vilket förväntas generera 1,3 miljoner kilowattimmar per år, tillräckligt med energi för att driva 159 medelstor hem för ett år

Information om  våra produkter på: http://www.ledochled.se/produkter/

ISO

LED & LED

Led & Led är ledande designer, utvecklare, producent och grossist av professionell LED teknologi och vänder sig till arkitekter, inredare, ljusdesigners, butiker och andra professionella aktörer inom belysning. För att kunna tillhandahålla den senaste LED teknologin tillverkar vi många av våra produkter efter inkomna order, därav ska våra tekniska produktspecifikationer ses som ett minimum, då vi ständigt utvecklar och förbättrar våra produkter. Utvecklingen inom LED teknologin sker idag i en rask takt, med en ständig teknikförbättring, som vi applicerar till våra produkter. Vi är idag representerade i flera länder, däribland Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland, Portugal, England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Schweiz, Monaco, Bulgarien, Australien, Ryssland, Ukraina m.fl.