Lina Nilsson Pianist

Fordonskrisen skapar möjligheter i oväntade branscher

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 07:35 CEST

När affärsplantävlingen Venture Cup under torsdagen presenterade årets finalister kunde man se att den Västsvenska fordonskrisen har resulterat i att kreativ kompetens har sökt andra vägar.

Sebastian Stjern, som tidigare arbetat som konsult på både Volvo Personvagnar och SAAB Automobil är nu tillsammans med sin fru Lina framme i final i Venture Cup. Deras idé bygger på att genom sitt företag TheFairTailor.com sälja rättvist producerade skräddarsydda skjortor via internet.
Totalt 354 affärsidéer har deltagit i årets upplaga av tävlingen och nu återstår 10 finalister. Den 29 april avgörs det vilka som får del i prissumman på totalt 350000kr och dessutom får representera Västsverige i Sverigefinalen.

När Sebastian Stjerns konsultuppdrag på Volvo Personvagnar avslutades i november 2008 såg möjligheterna till ett nytt arbete i regionen mörka ut. Men krisen ledde till att Sebastian tillsammans med hustrun Lina satsade på ett helt nytt spår. Lina och Sebastian Stjern är med sitt socialt ansvarstagande företag TheFairTailor.com nominerade segern i affärsidétävlingen Venture Cup Väst och därmed titeln Västsveriges framtida tillväxt företag.

Under torsdagen presenterades de 10 nominerade företagen till regionsegern i affärsidétävlingen Venture Cup och där fanns TheFairTailor.com med.
TheFairTailor.coms affärsidé är att sälja rättvist producerade skräddarsydda skjortor via internet. Att satsa på CSR (ansvarstagande företagande, Corporate Social Responsibility) blir en allt viktigare konkurrensfördel och Lina och Sebastians affärsidé föll alltså Venture Cup-juryn i smaken.
Företagets kunder ska kunna designa sina skjortor helt efter tycke och smak, allt för att kunna få fram en unik design i kombination med perfekt passform. Skjortorna kommer att tillverkas i Nepal av ett socialt företag, Watabaran, som låter all sin vinst gå till att hjälpa gatubarn. Child Watabaran Center grundades av bland annat den svenska entreprenören Björn Söderberg och driver bland annat en skola och ett barnhem.
Totalt tävlar de tio finalisterna om 350 000kr och en plats i Sverigefinalen i Venture Cup. Dessutom får de tre främsta affärsidéerna en månads coachning från affärskonsultfirman McKinsey.
För två veckor sedan nådde TheFairTailor.com en annan stor framgång genom att i konkurrens med över 200 andra uppstartsföretag i regionen bli upptagna i Johan Stael von Holsteins förinkubator IQube.

Sebastian Stjern

sebastian.stjern@gmail.com