Plezuro

Forever Unique Jewelry

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2012 14:17 CEST

När Linda Manding ska beskriva sin smyckeskollektion refererar hon till sin vision: ”det är bara att lyssna till namnet Forever Unique Jewelry så förstår man att min vision är att introducera smycken som är helt unika och som har ett bestående värde”. Den gemensamma nämnaren för samtliga av hennes smycken är att de alla är unika och handgjorda av antika, omarbetade delar, vilket innebär att det bara finns ett exemplar av varje smycke.

-När det kommer till smycken har jag nog alltid varit en som tagit ett litet steg ifrån det massproducerade och uppskattat det unika, det som ingen annan har, säger Linda och tillägger att det är de små detaljerna som gör helheten. Det kan räcka med en liten detalj, i detta fall ett smycke, för att göra en hel outfit unik.

Linda är en person som alltid har vetat vad hon vill ha och när hon inte har kunnat hitta just det så har hon helt enkelt skapat det själv. Efter ett tag kände hon att skapandet var mer än bara en hobby, det var något som hon ville dela med sig av till andra. Därmed bestämde hon sig för att ta steget och börja arbeta med att designa och tillverka smycken professionellt. I och med detta startade hon företaget Forever Unique Jewelry.

En av Lindas stora passioner i livet är antikviteter och vintage och hon har en förkärlek till att besöka antikmarknader. Det är på dessa marknader som hon inhandlar material till sina smycken. Så fort hon är ute och reser ser hon till att hinna med en visit på ett par antikmarknader.
- Mina absoluta favoriter är lokaliserade främst i Paris och i Rom, säger Linda.
Inspirationen till att skapa smycken får hon så fort hon anländer till en antikmarknad.
-Det är under mitt letande efter guldkornen som min kreativitet tar fart. När jag kommer hem har jag ofta, i tankarna, redan hunnit laborera med mina fynd och vet på ett ungefär vad jag vill skapa, hur jag vill att mitt nästa smycke ska se ut, förklarar hon.

Idag finns hennes smycken att köpa i hennes webshop www.foreveruniquejewelry.com samt i ett fåtal utvalda butiker (Plezuro, The Apartment och Ambiance) som alla ligger i Stockholm. Under våren har hennes kollektion även lanserats i Bryssel.

Den 26 april, mellan klockan 18 – 20 är du hjärtligt välkommen till Plezuro på Rörstrandsgatan 28 i Stockholm för att ta del av ett fabulöst event med dricka och mingel!

Läs mer på www.foreveruniquejewelry.com och www.plezuro.se

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart fyra år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se