Brun Mediaproduktion AB

Formakuten - en grafisk lektörstjänst

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2013 08:18 CEST

Det finns många företag och privataktörer som själva tar fram grafiskt material. Det kan röra sig om säljbrev, kataloger, böcker, broschyrer och tidningar. Nu har de chansen att låta professionella formgivare utvärdera arbetet innan det går till tryck eller elektronisk publicering.

Genom lanseringen av Formakuten vill Brun Media hjälpa till att formsäkra svenska utgivares publikationer. Mot en låg fast avgift går Brun Medias stilsäkra medarbetare igenom materialet och inom tre arbetsdagar rapporterar tillbaka de eventuella brister som har upptäckts och ger tips om hur dessa kan åtgärdas. Därefter står det utgivaren fritt att antingen själv åtgärda bristerna eller låta Brun Media ordna saken. Kostnaden för Formakuten dras alltid av vid en tilläggsbeställning.

– Vi hoppas att vi genom Formakuten ska kunna bidra till en ökad läs- och säljbarhet i svenska publikationer, säger Anders Nyman, formgivare på Brun Media.

Tjänsten vänder sig i första hand till egenutgivare och mindre företag, som inte vill eller kan lägga stora summor på att anlita grafiska formgivare, utan hellre sköter detta ”in house”. Nu har man chansen att ändå få en profesionell bedömning av sina alster och tips om vad som kan förbättras för att nå önskat resultat.

Brun Media erbjuder två olika paket, med olika innehåll, för att bättre kunna möta kundernas enskilda behov.

– Vi tittar på produkterna ur ett väldigt konkret perspektiv, utan att lägga stor vikt vid tycke och smak. Istället fokuserar vi på att jämföra formen med gängse grafiska riktlinjer, av den typen som bl a lärs ut på våra grafiska högskolor etc, berättar Anders Nyman.

Med Formakuten hoppas Brun Media kunna hjälpa många osäkra utgivare och på sikt bidra till att höja kvaliteten på svenska utgivningar.

Läs mer om den nya grafiska lektörstjänsten på http://www.formakuten.se

Brun Mediaproduktion levererar allt som rör print- och internetmedia. Vi arbetar med att snabbt och kostnadseffektivt ta fram kundens produkter och leverera rätt material på rätt tid och till rätt pris.

Brun Medias fokusområden är allt som rör tidningar, böcker och kataloger, oavsett om det ska distribueras i tryckt eller elektronisk form.