Sibbarps International AB

Pressinfo:
                                                               Malmö 20101012

Formalia stoppade vår kondom innan vi fick svara Läkemedelsverket

Idag kl 16.59 har Läkemedelsverket belagt kondomerna från PutOn med marknadsförbud. Fakta i saken är följande:

1.   Läkemedelsverket bad om giltigt CE-certifikat i juni och fick omgående ett sådant av oss, utfärdat av den tyska provningsanstalten TÜV.

2.   Den 5 oktober, efter tre (3) månader, återkom Läkemedelsverket och meddelade att CE-certifikatet inte var korrekt. Vidare ålade man oss att ändra CE-märkningen på förpackningarna.

Vi fick tre (3) veckor på oss att återkomma med överklagan och uppvisa korrekt CE-certifikat och CE-märkning.

3.   Vid en kontroll visade det sig att CE-certifikatet av misstag utfärdats i namnet på tillverkarens dotterbolag Yun Hai Co istället för tillverkaren och certifikatinnehavaren Dong Yang Songpu Latex (Jinzhou) Co Ltd.

4.   Vi kontaktade tillverkaren Dong Yang omgående och fick ett nytt CE-certifikat, utfärdat i rätt namn, med vändande post. För säkerhetsskull bad vid TÜV verifiera att detta CE-certifikat var korrekt, vilket också skett.

5.   Idag tisdag 12 oktober postades kopia på det nya CE-certifikatet samt kopia på en ny förpackning med korrekt CE-märkning till Läkemedelsverket.

6.   Samtidigt, idag kl 16.59, går Läkemedelsverket ut i media och förklarar att vår kondom belagts med marknadsförbud. Två veckor innan tiden för överklagan löpt ut.

Vi välkomnar Läkemedelsverkets arbete i stort och granskningen av kondomer i synnerhet. Men agerar man verkligen korrekt?

7.   Att införa marknadsförbud för en produkt innan tiden gått ut för att överklaga och visa korrekta dokument kan inte vara rimligt. Vi har som sagt ytterligare två (2) veckor på oss att åtgärda detta.

Varför agerar Läkemedelsverket som man gör?

Just kategorin kondomer har länge dominerats av en enda leverantör med närmast en monopolställning. För den enskilde konsumenten har detta betytt ett onödigt begränsat utbud med få försäljningsställen samt en för hög prisbild.

Vi lovar att göra allt för att ge konsumenten bättre produkter och fler alternativ. Men för en liten utmanare som PutOn är ett förtida marknadsförbud en katastrof.

Ted Wendt, tel  040-644 41 88

Samtliga produkter från PutOn Condoms är CE-märkta enligt MDD-direktivet. Detta betyder att vi följer de krav som ställs på preventivmedel och medicintekniska produkter.Kondomerna från PutOn marknadsförs av Sibbarps International AB som arbetar med utveckling och distribution av produkter inom kategorin personliga upplevelser. Företaget har sitt säte i Malmö.