SRTS AB

Formstark John Bryant-Meisner till Sachsenring för fortsatt segerjakt i ATS Formula 3 Cup

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 16:41 CEST

Mindre än två veckor har passerat sedan John Bryant-Meisner körde hem en eftertrycklig dubbelseger vid säsongspremiären för det brittiska Formel 3-mästerskapet på Silverstone. I helgen är det dags att jaga nya framgångar, när Bryant-Meisner nu åter vänder blickarna mot tyska ATS Formula 3 Cup – serien runt vilken hans huvudsakliga program för 2013 är baserat. Säsongens fjärde deltävling äger rum på tekniska Sachsenring utanför Chemnitz – och för 18-årige Bryant-Meisner, som för närvarande ligger på fjärde plats i den sammanlagda tabellen, handlar det om en helt ny bekantskap.

– Jag har aldrig varit på Sachsenring förut, men jag har hört mycket positivt om banan och den lär vara väldigt spektakulär både för oss förare och för publiken, säger John Bryant-Meisner. Det är också en bana vi inte har haft möjlighet att träna speciellt mycket på i någon simulator, så jag har helt enkelt fått förbereda mig så grundligt som möjligt genom att studera videoklipp och prata med andra som har varit där. Dessutom har teamet en hel del data därifrån sedan tidigare år, så vi borde kunna hitta en bra set-up. Det kommer dock inte att bli lätt för mig den här helgen; nästan alla de andra förarna har gjort minst en racehelg på Sachsenring tidigare, och jag kommer att behöva anpassa mig snabbt för att vara redo till kvalet. Jag är ändå väldigt förväntansfull inför den här uppgiften – och jag har ett starkt självförtroende efter segrarna på Silverstone – så jag ser definitivt fram emot att ge mig ut på banan!

Sachsenring är kanske mest känd som årlig värd för den tyska deltävlingen av motorcykelmästerskapet MotoGP, och betraktas som en mycket utmanande anläggning där mod och beslutsamhet är två viktiga ledord. De aerodynamiskt sofistikerade Formel 3-bilarna uppnår kurvhastigheter på över 220 km/h på flera ställen runt banan, som också är en av kalenderns mest kuperade.

Precis som vanligt ska tre race köras under helgen; två 30-minuterslopp (Race 1 och Race 3), och ett kortare, 20 minuter långt heat (Race 2) där de åtta främsta från det första loppet startar i omvänd ordning. Alla säsongens tävlingar sänds LIVE på www.formel3.de.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.