Vetenskapsrådet

Forskning är att ständigt fylla på ny kunskap

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 14:02 CET

Upplandsmuseet är arrangör när vandringsutställningen Se hjärnan! invigs den 3 november i Uppsala. Tillsammans med Uppsala universitet och stiftelsen Hjärnfonden har en omfattande programverksamhet tagits fram kring dagsaktuell hjärnforskning.
- Det är idealiskt att få samarbeta med ett aktivt länsmuseum som i sin tur samarbetar med neuroforskningen på universitetet och med stiftelsen Hjärnfonden, säger producenten Pär Stolpe från Riksutställningar. Att starka krafter inom en region mobiliserar sig kring ett särskilt tema betyder mycket för det fortsatta arbetet.

Bakom vandringsutställningen Se hjärnan! står KK-stiftelsen, Riksutställningar och Vetenskapsrådet. Hjärnfonden har funnits med sedan planeringsstadiet av den ca 500 m2 stora utställningen och blir nu även en aktiv samarbetspart i programverksamheten.

Vandringsutställningen Se hjärnan! invigs fredagen den 3 november
kl 14.00 på Upplandsmuseet. Professor Ted Ebendal från Uppsala universitet och Hjärnfonden samt Karin Forsberg Nilsson biträdande huvudsekreterare vid ämnesrådet för medicin från Vetenskapsrådet inviger.

För ytterligare information, kontakta:

Pär Stolpe, utställningsproducent Riksutställningar 070 - 669 60 63

Marlene Truedsson, informatör Vetenskapsrådet 0733 - 66 62 13

Se hjärnan! är en utställning av KK-stiftelsen, Riksutställningar och Vetenskapsrådet som ska engagera och väcka människors nyfikenhet. Med utställningen vill vi öka människors kunskaper om hjärnan och dess funktioner, aktuella forskningsmetoder och dess resultat. Vi skapar en spännande arena där forskare och allmänhet möts kring de senaste forskningsrönen om hjärnan.