SIF

Forskning om elöverkänslighet räddas

Pressmeddelande   •  Sep 08, 2003 09:47 CEST

Sif och TCO Development räddar forskningen om elöverkänslighet vid Karolinska Institutet i Stockholm. Bristen på statliga anslag gör att verksamheten under ledning av docent Olle Johansson annars skulle ha avslutats efter 2003.
Genom Sif och TCO Development garanteras nu lokaler och utrustning i ett år tills verksamheten funnit en mer långsiktig lösning.

- Vi vill se mer forskning på detta område och anser att det är viktigt att det bedrivs forskning som utgår från de besvär, den kunskap och de erfarenheter som finns bland de fackliga organisationernas medlemmar, säger Mari-Ann Krantz, förbundsordförande i Sif.

I en undersökning Sif nyligen genomfört svarade närmare 1 000 Sif-medlemmar att de har någon form av besvär som de kopplar till bildskärmsarbete. De vanligaste besvären är enligt undersökningen sveda i ögonen, torr hud i ansiktet, värk i leder, trötthet och huvudvärk. Knappt hälften har informerat chefen om besvären och endast var tionde person har anmält arbetsskadan till försäkringskassan.

- Att det är så få drabbade som informerar chefen eller anmäler arbetsskadan till försäkringskassan visar att det finns en rädsla för att inte bli tagen på allvar i denna fråga, säger Mari-Ann Krantz.

För mer information:
Mats Cederberg, TCO Development, 08-782 92 71, 070-588 92 71 www.tcodevelopment.com
Barbro Sundqvist, Sif, 08-508 972 46, 070-689 72 46

Presskontakt:
Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se
Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se
Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070-689 72 32, laila.edholm@sif.se
Pressjour tel: 08-508 972 02