BRÅ Brottsförebyggande Rådet

Forskning om hur kriminella slutar begå brott prisas

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 09:26 CET

Vid omvälvande vändpunkter i livet kan även tungt kriminella personer sluta sin brottsliga bana. Det visar forskningen av de två amerikanerna John Laub och Robert Sampson som tilldelas 2011 års Stockholm Prize in Criminology. Nyheten tillkännages vid en konferens i San Francisco i dag.

– Laubs och Sampsons forskning slår hål på myten ”en gång brottsling, alltid brottsling”. De visar att personer som kommer från liknande förhållanden med liknande egenskaper ändå kan utvecklas olika. Det är aldrig för sent, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet och en av två ordföranden i prisjuryn.

John Laub är verksam vid National Institute of Justice i USA, och Robert Sampson vid Harvard University i USA. De har studerat varför vissa kriminellt aktiva väljer att avstå från brott – och kommit fram till att olika vändpunkter i livet har haft stor betydelse. Sådana vändpunkter kan till exempel vara en kärleksrelation, en religiös upplevelse eller arbete.

Världens längsta studie av kriminella

Laub och Sampson har tillsammans genomfört en av världens längsta kohortstudier* av kriminella i USA. Studien innefattar 500 män födda på 1920-talet och som dömdes till ungdomsvård i Massachusetts på en av två institutioner i slutet av trettiotalet. Initiativet till studien togs ursprungligen av paret Sheldon och Eleanor Glueck vid Harvard Law School på 1950-talet. Paret skrev flera uppmärksammade böcker om ungdomsbrottslighet med utgångspunkt från studien. Grundmaterialet arkiverades så småningom och hamnade i en källare på Harvard, där det låg till mitten av åttiotalet då det återupptäcktes av John Laub.

Laub och Sampson forskade vidare på materialet, sökte i arkiv och genomförde ytterligare intervjuer med dem som ingått i studien och som vid det här laget var närmare sjuttio år. Deras forskning innebar ett genombrott när det gäller att förstå hur och varför kriminella slutar begå brott genom viktiga händelser eller vändpunkter i livet.

Prisutdelning i Stockholm i juni 2011
De båda pristagarna delar på priset som uppgår till minst 1 miljon kronor. Prisceremonin sker i Stockholms stadshus i anslutning till konferensen Stockholm Criminology Symposium, som äger rum den 13-15 juni på Norra Latin i Stockholm.

Ytterligare information om vinnarna finns på www.criminologyprize.com Där hittar du också mer information om Stockholm Criminology Symposium.

Kontakt: Professor Jerzy Sarnecki, 08 16 21 02 eller 0703 72 78 39.

Fakta om priset: The Stockholm Prize in Criminology inrättades 2005. Priset belönar insatser inom den kriminologiska forskningen eller praktisk tillämpning av forskningsresultat. Priset har möjliggjorts genom donationer från amerikanska, svenska och japanska stiftelser. Donatorer är bland andra Jerry Lee Foundation i USA och Söderbergs stiftelser i Sverige. Vinnarna har utsetts av en oberoende jury som består av kriminologer från Asien, Latinamerika, Nordamerika, Afrika, Australien och Europa. Ordförandeskapet i juryn delas av professor Jerzy Sarnecki vid Stockholms universitet och professor Lawrence Sherman vid University of Cambridge.

Brottsförebyggande rådet har i uppdrag av Justitiedepartementet att anordna Stockholm Criminology Symposium samt att arrangera prisutdelningen av Stockholm Prize in Criminology i samband med symposiet. För mer information, vänligen kontakta Anna Cory, Brottsförebyggande rådet, (08) 401 87 82.

Mailing address: Prize Office, Brottsförebyggande rådet.
Box 1386, 111 93 Stockholm, Sweden.
Phone: +46 (0) 8 401 87 00. Fax: +46 (0) 8 411 90 75
E-mail: prizeoffice@bra.se