Bokenäs Hav Spa Möten

Forskningsprojekt bakom Bokenäs Hav Spa Mötens nya mötesrum

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 13:37 CET

Bokenäs Hav Spa Mötens konferensdel med sju mötesrum, alla i detalj anpassade till moderna möten, invigdes i september 2009. Utformningen av Bokenäs konferenslokaler är en fallstudie inom ett forskningsprojekt vid Högskolan för Design och Konsthantverk/Göteborgs Universitet. Bakom inredning och möteskonceptet står doktorand och inredningsarkitekt Kersti Sandin Bülow.

– Inredningen ska stödja mötets syfte och hjälpa deltagarna att hitta rätt fokus. I intervjuer framkommer att mjuka material, varma färger och omsorg om detaljer hjälper mötesdeltagarna att snabbare återgå till en mer neutral samtalston och kamratlig arbetsrelation efter en tuff förhandling eller diskussion, säger Kersti Sandin Bülow.

I dag är utbudet av konferensrum likriktat. Men olika möten har olika dramaturgi och kräver därför olika inredning, belysning, färg och material för att fylla olika funktioner. På Bokenäs är allt noga genomtänkt för att skapa en totalupplevelse anpassat efter mötets syfte. I ett av rummen bryts det konservativa mönstret för styrelsemöten genom blommiga stolar i starka cerise färger kring en stor högblank bordsskiva.

Kreativa arbetsmöten och work shops kräver möbler som bidrar till rörlighet och hög ergonomisk komfort. Breda pallar för sadelsittning och höga bord att stå eller sitta vid med kvadratisk arbetsyta ger spännande möjligheter. Alla kan mötas på lika villkor.

Att man kan röra sig, vända sig om och följa med i samtal gör möten med presentationer eller utbildningspass mer aktiva. Kroppen behöver röra på sig och hjärnan stimuleras, klädda stolar som man kan snurra eller gunga på ger möjligheter till individuell sittställning. Cirkelsittande gör alla deltagare jämlika.

Effektiva pauser som ger energi och möjligheter att skapa nya kontakter är en viktig del av mötestiden. Plats för stående fika och mingel är bättre än kaffepauser i bekväma soffgrupper som tenderar att dra ut på tiden och ger färre kontakter.

– Konkurrensen är stenhård mellan konferensanläggningarna i dag. För att lyckas krävs nytänkande. Vi är övertygade att möteskvalitén i Sverige kan förbättras avsevärt med genomtänkta miljöer för möten och konferenser, säger Lars Eric Fält, vd för Bokenäs Hav Spa Möten och den som står bakom satsningen på innovativa mötesrum.

Investeringskostnaden för den nya konferensdelen på Bokenäs uppgick till 40 miljoner kronor. Totalt har Bokenäs 20 konferenslokaler för mellan 6 och 150 personer och hotellrum för 200 konferensgäster. Den nya konferensdelen rymmer förutom mötesrummen med möbler från Materia AB en ny spaanläggning.

Bokenäs Hav Spa Möten är en fyrstjärnig konferens- och spaanläggning belägen mitt i Bohusläns skärgård utanför Uddevalla. Anläggningen med en konferenskapacitet på cirka 200 deltagare fokuserar på innovativa mötesrum samt hälsa och välbefinnande. Under hösten 2009 invigdes en ny spa- och mötesavdelning designad av marknadsledande arkitekter. Bokenäs har ett unikt miljötänkande och är en av Europas främsta kretsloppsanläggningar vilket lockar besökare från hela världen. Bokenäs Hav Spa Möten ägs av två personalstiftelser inom Volvo och drivs av Axia Hotel Management AB. Hela anläggningen är Svanenmärkt och medlem i Svenska Spahotell och Svenska Möten. www.bokenas.com