BRÅ Brottsförebyggande Rådet

Fortbilda dig inom det kriminalpolitiska området -Pressinbjudan till Studiedag för rättsväsendet

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 13:25 CEST

På torsdag, den 13 oktober, anordnar Brå konferensen Studiedag för rättsväsendet. Teman på årets konferens är våld och samhällshotande brottslighet. Huvudföreläsare är Klas Bergenstrand, generaldirektör vid Säpo, som ska tala om terrorhotet ur ett svenskt perspektiv.

Under rubriken Tema våld anordnas bland annat ett seminarium om våldets utveckling i Sverige och arbetet med en nationell våldsförebyggande satsning i Finland. Föreläsare är docent Filipe Estrada, Institutet för framtidsstudier och Jukka-Pekka Takala, Rådet för brottsförebyggande i Finland.

Under år 2005 har Brå, tillsammans med flera andra myndigheter inom rättsväsendet, genomfört en undersökning om trakasserier, hot, våld och korruption mot personal inom rättsväsendet. Peter Lundström, Rikskriminalpolisen och Karolin Wallström, Brå, presenterar ett antal resultatbaserade scenarion från undersökningen. Det är ett av seminarierna under rubriken Tema samhällshotande brottslighet.

Dessutom samtalar företrädare för Brottsoffermyndigheten, Domstolsverket, Ekobrottsmyndigheten, Kriminalvårdsstyrelsen, Rikspolisstyrelsen och Riksåklagaren om framtiden inom sina respektive myndigheter. Moderator är Brå:s generaldirektör Jan Andersson.

Det fullständiga programmet till Studiedag för rättsväsendet hittar du på www.bra.se under rubriken Kalender.

Anmäl dig gärna senast den 12 oktober. För ytterligare information och anmälan kontakta Malin Nääs, pressekreterare vid BRÅ, 08-401 87 36 eller malin.naas@bra.se

Tid: Torsdagen den 13 oktober 2005, kl 09:30-16:30 (Registrering med kaffe från kl. 08:30.)
Plats: Folkets Hus, Barnhusgatan 12-14, Stockholm

Välkomna!