Hushållningssällskapet

Fortfarande hungrig? Alltid!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 08:46 CET

Hungrig.nu ger inspiration till roligare, enklare och godare matlagning!Hungrig.nu är ett projekt som ger barnfamiljer praktisk hjälp med planering av mat och recept.

– Vi startade projektet hungrig.nu för att vara en vägvisare för stressade barnfamiljer när inspirationen tryter. Till oss kan man komma när man söker kunskap och behöver råd om maten, förklarar projektledaren Margareta Frost Johansson.

Nu, tre år efter starten, har hungrig.nu kommit en bra bit. Det som började som en hemsida har breddats med ett populärt nyhetsbrev, en aktiv närvaro i sociala medier – och en ny bok som delas ut på många Barnavårdscentraler.

– Vi vet att familjer vill göra smarta val, både för plånboken och för miljön. Men det är inte alltid så lätt. Man har ont om tid och även om man vill göra det bästa för sina barn är det svårt att planera veckans måltider på ett bra sätt, förklarar Margareta Frost Johansson.

– Det vi erbjuder – som är unikt – är recept som bygger på varandra. Det gör att det blir enklare att planera, handla och tillaga veckans måltider. Vi är också unika genom att informationen inte kommer från ett enskilt företag, utan från en bred uppslutning av svenska intresseorganisationer.

En uppskattad tjänst

– Vi vet att det finns massor av frågor kring matlagning, förvaring, produkter och inte minst alla rykten som sprids i media om vad som är rätt och fel. Många kommer till oss för att de känner att vi har genuin kunskap och att vi inte rekommenderar något bara för att det är trendigt eller för att vi vill sälja mer. Det är viktigt!

Framtiden med hungrig.nu

– Vi vill att ännu fler ska hitta till oss, och vi tror att boken kommer att locka många nya läsare. Vi kommer gärna in tidigt i unga familjers liv – vi vet att man har massor med frågor och funderingar då.

Fyra sätt att hitta inspiration på hungrig.nu:

Hemsidan – kunskapsbasen

Hemsidan www.hungrig.nu är i centrum. Här finns tips, artiklar, recept och färdiga inköpslistor vecka för vecka där recepten bygger på varandra.

Nyhetsbrevet – inspiration direkt till inkorgen

E-post är ett bra sätt att nå människor i hemmet – vid en tidpunkt när de själva känner sig redo att läsa. Det kostnadsfria nyhetsbrevet för alla barnfamiljer ger inspiration och härliga receptförslag direkt till inkorgen varje månad.

Boken – en vägvisare för barnfamiljer

Boken är en inspirationskälla och en kokbok för hela familjen. Den innehåller enkla, snabba vardagsrätter anpassade för de olika årstiderna och ger tips på mellanmål, sallader, fredagsmys och mycket annat.

Sociala medier – ökad spridning i alla nätverk

En viktig del av alla kommunikationsprojekt är att möta sina läsare där de finns. Hungrig.nu finns på Facebook och arbetar aktivt för att nå ut till så många som möjligt.

Om projektet

Hungrig.nu drivs sedan 2009 av Hushållningssällskapens Förbund i samarbete med Svensk fågel, Svenska ägg, Svenskt kött, Svenskt Sigill och Hembakningsrådet.

För mer information och bilder kontakta:

Margareta Frost Johansson, telefon 0521 – 72 55 60, e-post: margareta.frost@hush.se

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

Våra konsulter erbjuder rådgivning och utbildning till konsumenter, företag och organisationer. Vi vill även främja företagande genom våra landsbygdsutvecklare.

Vi verkar inom växtodling, lantbruk, landsbygd, kost och hälsa, miljö och kulturmiljö.

För mer information gå till http://www.hushallningssallskapet.se