Destination Skellefteå

Fortsatt framgång för direktlinje från Girona/Barcelona

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2013 12:00 CEST

Internationellt direktflyg indentifieras i Skellefteås nya turismstrategi som en kritisk framgångsfaktor för en fortsatt utveckling av besöksnäringen i destinationen mot målet, en fördubbling av omsättningen mellan 2010 och 2020. Ryanairs flyglinje från Girona/Barcelona har starkt bidragit till destinationens exportmognad, både vad gäller produktutveckling och säljinsatser, fortsätter Anders Hellgren.

Sedan starten i mars 2010 har Destination Skellefteå tagit emot Ryanairs resenärer med spansktalande personal på Skellefteå Airport och servat med allehanda information.Spanjorerna
uppskattar verkligen möjligheten att få fördjupad kunskap om Skellefteå och Swedish Lapland och med hjälp av enkätundersökningar har vi dessutom fått god kännedom om resemönster och förbättringspotential, fortsätter Anders Hellgren.

Antalet spanska besökare ökar för varje säsong och prognosen för 2013 är dryg 1.500 inresande. För att locka ännu fler att komma har vi ett nära samarbete med Destination Artic Circle (Arvidsjaur/Arjeplog) och Destination Piteå för att ytterligare öka attraktionen i våra erbjudanden, avslutar Anders Hellgren.

För att denna typ av direktflyg ska fungera på lång sikt är det viktigt att det finns en balans mellan utresande och inresande. Våra spanska besökare ger ett oerhört viktigt samhällsekonomiskt tillskott till vår region och skapar goda exportintäkter, säger Robert Lindberg, VD Skellefteå Airport. För ytterligare tillväxt och utveckling siktar vi på fler internationella direktflyg av liknande karaktär,
avslutar Robert Lindberg.

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå
Tfn 0910 - 45 25 01

anders@destinationskelleftea.se

Destination Skellefteå AB samägs sedan 2008 av privata medlemsorganisationer och Skellefteå kommun. Bolaget ska genom sitt arbete vara det främsta verktyget för att nå målen i Skellefteås turismstrategi bl.a. att mer än fördubbla omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. Dessa mål ligger helt i linje med den Nationella turismstrategin.

Destination Skellefteå är sedan 2009 medlemmar i Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening, en regional turismorganisation som omfattar 9 destinationer i Norrbotten och Skellefteå. Möjligheten att verka under varumärket Swedish Lapland har starkt bidragit till Skellefteås turistiska framgångar på, framförallt, det internationella planet.

Mer om Destination Skellefteå och dess besöksmål