Feministiskt Perspektiv

Fortsatt mobilisering efter viktig seger för aborträtten

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 10:14 CEST

Spaniens justitieminister Alberto Ruiz-Gallardón har avgått sedan premiärminister Mariano Rajoy tillkännagett att den omstridda reformen av abortlagstiftningen inte blir av. Beslutet beskrivs i huvudsak som en feministisk seger. Samtidigt fortsätter mobiliseringen, inte minst inför vad många feminister nu befarar – att striden om aborträtten återupptas i landets konstitutionsdomstol.

Samtidigt som Mariano Rajoy presenterade beslutet om den tillbakadragna reformen på tisdagseftermidagen lovade han att regerande Partido popular (PP) ändå kommer förändra reglerna så att minderåriga måste ha tillstånd från sina vårdnadshavare för att avsluta en graviditet, vilket varit ett av aborträttsmotståndarnas främsta krav.

– Det är tack vare trycket som utövats på gatan som vi lyckats skapa en hegemoni över Partido populars egna väljare när det gäller rätten till självbestämmande. Det är något vi har uppnått genom den feministiska rörelsen och andra sociala aktörer som har deltagit i demonstrationerna, säger Justa Montero, som varit feministisk aktivist sedan övergången till demokrati, till tidningen Diagonal.

Sedan tidigare har partiet inlett en juridisk process mot 2010 års abortlagstiftning, som infördes av den dåvarande socialdemokratiska regeringen, för att den ansågs strida mot författningen. Prövningen lades på is inför utsikten att lagen skulle reformeras. Enligt juridikprofessorn Adoración Guamán är det troligt att PP återupptar processen för att blidka de mest hårdnackade aborträttsmotståndarna med fokus på sådant som samvetsvägran, restriktioner för minderåriga och tidsgränserna inom vilka abort kan tillåtas. Guamán anser dock inte att konstitutionsdomstolen ska användas som utväg för att driva en fråga som egentligen är etisk.

– Det visar vilken demokratisk kris vi befinner oss i och ger upphov till allvarliga tvivel om domstolens legitimitet, säger hon.

Risken nu är enligt Carlos E Cué, politisk krönikör på El País, att effekten blir mer långvarig – om konstitutionsdomstolen kommer fram till att den aktuella lagstiftningen är författningsstridig. Då blir det svårare för oppositionen att återställa aborträtten vid ett regeringsskifte.

Redan till helgen fortsätter mobiliseringen för aborträtten. Den 28 september är en global dag för avkriminalisering av abort, med starkast tradition i Latinamerika och kvinnorättsorganisationerna i Spanien hade planerat sammankomster, oavsett beskedet. Nu blir det ett tillfälle att fira, men också samla nya krafter, som kommer att behövas.

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40