Fortum Sverige AB

Fortum fixar ström till nytt köpcentrum

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2014 10:06 CET

Vitlycke handelsplats utanför Tanumshede blir ett av Västsveriges största köpcentrum när det står klart i höst. En viktig del i jätteprojektet är anslutningen till Fortums elnät.

Ett 40-tal butiker fördelat på 45 000 kvadratmeter butiker är planerade på byggarbetsplatsen intill E6:an. En stor och viktig komponent i projektet är strömförsörjningen. Fortum och ägaren Oppen fastighets AB har skrivit på kontrakt och bygget kommer inledas under våren.

- Vi tycker det är roligt och utvecklande att vara med i den här typen av större projekt som skapar tillväxt i regionen. Det är viktigt för lokalsamhället, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät i bland annat Bohuslän.

I projektet ingår en utökning av det befintliga ställverket, samt nya kablar fram till köpcentret. Projektet innebär också att vi förstärker elnätet för hela handelsområdet.

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 9 900 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors .

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på  Twitter  och  Facebook .

Jonatan Björck, kommunikatör på Fortum Distribution

08-671 73 72

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt.Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.