Fortum Sverige AB

Fortum ökar beredskapen för eventuella strömavbrott under midsommarhelgen

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 09:58 CEST

Under storhelger är det extra känsligt för våra kunder att drabbas av strömavbrott, samtidigt kan det vara svårare att snabbt få tag på extra personal. Fortum har därför beslutat att öka antalet personer i beredskap för eventuella strömavbrott under midsommarhelgen.

Midsommar är en av de helger då det är extra tråkigt för våra kunder att drabbas av strömavbrott. Vi vill därför vara väl förberedda på eventuella driftstörningar och har beslutat att öka vår bemanning under helgen. Vår driftcentral följer också som alltid noggrant väderprognoserna från SMHI och anpassar bemanningen efter behovet, säger Thomas Saubach, ansvarig för driften av Fortums elnät i Sverige.

Strömavbrottsinformation direkt till mobiltelefonen
De som bor i Fortums nätområde kan få information om planerade och oplanerade strömavbrott via e-post eller SMS direkt till sin mobiltelefon. Mer information finns hos vår kundtjänst 020-44 11 00 och på vår hemsida: fortum.se/stromavbrott.

Aktuellt driftläge finns på vår hemsida fortum.se/stromavbrott eller via surf i mobiltelefonen www.fortum.se/stromavbrottmobil

För mer information kontakta:
Thomas Saubach, ansvarig för driften av Fortums elnät i Sverige, tfn 070-344 57 41
Carola Hjerthén, kommunikationsansvarig driftstörningar i Fortums elnät, tfn 070-641 55 27
Fortums presstjänst, tfn 0200-81 88 10

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt.Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.