Fortum Sverige AB

Fortum stärker sin närvaro inom svensk friidrott och energibesiktigar Scandinavium

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 16:36 CET

Fortum inleder ett samarbete med den internationella friidrottstävlingen SamsungGalan med syfte att stärka sin närvaro inom svensk friidrott och fortsätta driva miljöprojekt inom friidrotten. Fortum är redan idag nationell sponsor till Svenska Friidrottsförbundet (SFIF)
Fortum kommer tillsammans med SamsungGalan att ta fram ett program med syfte att informera besökarna om klimatfrågor inom energi. Detta får stöd av Fortums klimatambassadörer, Team Fortum. I samarbetet ingår även att Fortum genomför en energikartläggning av delar av arenan för att skapa ett bra underlag för fortsatt bra miljö och klimatarbete i den dagliga driften av anläggningen.
-Vi hoppas på ett inspirerande samarbete med Fortum. Klimat- och miljöfrågor är högaktuella, inte minst för idrottare som reser mycket och som tränar i stora uppvärmda lokaler. Energibesiktningen av Scandinavium är ett led i vårt arbete att minska vårt miljöfotavtryck, säger Anders Albertsson, Meeting director SamsungGalan / GotEvent
Tillsammans med SFIF har Fortum tidigare genomfört energikartläggningar i Karlstad, Falun och Göteborg. Team Fortum har medverkat på dessa aktiviteter och fått en stor inblick i hur man kan driva en friidrottsarena med mindre miljöpåverkan. Rapporten från Våxnäshallen i Karlstad visade på att man kunde minska energianvändningen med hela 30%. Läs mer
Nu färdigställs även rapporterna från Lugnethallen i Falun och Friidrottens Hus i Göteborg, vilka ligger som bra underlag för den kommande energikartläggningen på Scandinavium.

- Efter att ha genomfört genomlysningar av tre helt olika anläggningar har vi ett underlag för att föreslå både små och stora åtgärder för att minska klimatpåverkan. Med en energikartläggning på en arena som Scandinavium kommer vi att få ett heltäckande underlag till en guide/rekommendation. En sak som de alla har gemensamt är att det finns en hel del besparingar att göra. Oavsett om arenan är 20 år gammal eller helt ny, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, Fortum, Sverige

I kartläggningen tittar man bland annat på belysning, ventilation och uppvärmning. Exempelvis framkom att Våxnäshallen kunde spara över 10 000 kr om året bara genom att ändra rutinerna kring upplysningen av hallen.

Team Fortum består av Jenny och Susanna Kallur, Stefan Holm, Mustafa Mohamed, Magnus Arvidsson och Yannick Tregaro.
För mer information, kontakta, Agneta Molinder, presschef, Fortum Sverige -0703 445332

Fakta SamsungGalan
SamsungGalan är uppstarten för världseliten till friidrottens inomhussäsong. Tävlingen genomförs 2010 för åttonde året i rad och har etablerat sig på det internationella tävlingsprogrammet och är numer en högklassig friidrottsshow av yttersta märke. Tävlingen genomförs på Scandinavium i Göteborg och arrangeras av GotEvent AB

Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling - nu och i framtiden.

Under 2008 uppgick Fortums nettoomsättning till 5,6 miljarder euro och rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljarder euro. Koncernen har cirka 13 500 anställda. Fortum Abp:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsinki.