Fortum Sverige AB

Fortum störst i Europa på miljömärkt el

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2003 09:05 CEST

Svenska Naturskyddsföreningen, som står bakom bland annat Bra Miljöval-märkning av elektricitet, har för andra året i rad meddelat att Fortum nått en hedrande första placering när det gäller försäljning av Bra Miljöval-märkt el i Sverige.

Enligt den nyligen avslutande revisionen hade Fortum den största försäljningen av Bra Miljöval-märkt el i Sverige, Norge och Danmark under verksamhetsåret 2002. Det betyder också att Fortum hade den största försäljningen av miljömärkt el i hela Europa.

Fortum har licens för försäljning av Bra miljöval-märkt el sedan 1996.

- Det är fantastiskt roligt, inte minst att vi lyckades försvara titeln från förra året, säger Stig Åhman, marknadsanalytiker Fortum Markets
- Det är ett erkännande för allt det miljöarbete vi och alla Fortums medarbetare gör och har gjort.

Fortums miljöprogram genomsyrar hela organisationen, från utveckling av förnybar energi och energiåtervinning i samarbete med energikrävande industri till källsortering av kontorsmaterial och energisnåla lösningar i samband med nyproduktion av bostäder, exempelvis Hammarby Sjöstad.

För ytterligare information kontakta;
Stig Åhman, Marknadsanalytiker, Fortum Markets mobil; 0703 44 5328
Agneta Molinder, Presschef, Fortum Markets Tel. 08-671 7134, mobil 0703 445 332

Om Fortum
Fortum är ett av Nordens ledande energiföretag. Verksamheten omfattar alla delar av energikedjan; kraft, värme, olja, gas, energirelaterad konsultverksamhet samt drift och underhåll. Fortums kunder är internationella energibolag, industriföretag, fastighetsbolag, oljebolag och privata energikunder. Fortums aktie är noterad på Helsingforsbörsen.