Fortum Sverige AB

Fortums juldonation går till MinStoraDag

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 09:03 CET

Fortums medarbetare i Sverige har valt MinStoraDag som den organisation som ska få årets juldonation på 30 000 euro. Varje år insjuknar hundratals barn i Sverige i sjukdomar med livshotande diagnos. MinStoraDag ser till att ge dessa barn något underbart att drömma om när dagarna är långa och behandlingarna tuffa.

MinStoraDag är en insamlingsstiftelse som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Under 2008 genomfördes 137 Stora Dagar, 140 gruppevenemang och sex läger så att över tusen svårt sjuka barn fick ett välbehövligt avbrott i sin sjukhustillvaro.

- Våra medarbetare har som tidigare år fått välja mellan tre olika välgörenhetsorganisationer. MinStoraDag har fått flest röster och vi hoppas att vår donation ska komma många barn till glädje, säger Ann Lindell Saeby kommunikationsdirektör, Fortum Sverige

- Vi är så fantastiskt glada och stolta över att ha vunnit er omröstning på Fortum. Vilket pris!! Vi vet att donationen kommer att sprida stor stor glädje bland barnen. Nu får vi möjlighet att uppfylla ännu fler drömmar. säger generalsekreterare Claire Rosvall Stiftelsen MinStoraDag

I Finland går juldonationen 20 000 euro till Rädda Barnen i Finland för att stödja barn som bor på barnhem och 10 000 euro till Monika-Kvinnor som erbjuder hjälp och tjänster för invandrade kvinnor och barn som utsätts för våld.
.

För mer info kontakta
Agneta Molinder, Presschef, Fortum, Sverige, mobil: 0703 445 332

Fortum

Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling - nu och i framtiden.
Under 2008 uppgick Fortums nettoomsättning till 5,6 miljarder euro och rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljarder euro. Koncernen har cirka 13 500 anställda. Fortum Abp:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsinki. Ytterligare information:
www.fortum.se