Bonnierförlagen AB

Forum och Carina Nunstedt startar Yourlife Books – nytt personligt imprint

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2016 13:14 CEST

Bokförlaget Forum startar Yourlife Books tillsammans med Carina Nunstedt. Det nya nischade förlaget har inriktning på personlig facklitteratur; från omvälvande livshistorier till självutvecklande böcker inom populärpsykologi, livsfilosofi, inre hälsa, karriärutveckling, kreativitet med mera.

- Detta är ett sätt för Forum att ytterligare bredda sin fackboksutgivning inom ett område där vi ser många läsare. Carinas bakgrund som chefredaktör, medieentreprenör och författare gör henne till en både spännande och nytänkande förläggare, säger Adam Dahlin, förlagschef på Forum.

Förlaget kommer att jobba med både svenska och utländska författare. De första författarna presenteras i höst, med planerad utgivning 2017.

Carina Nunstedt är journalist och har startat flera magasin som till exempel Mama och Family Living. Sedan snart 4 år driver hon Books & Dreams eventserie och magasin. Hon är även festivalchef och grundare av deckarfestivalen Crimetime Gotland. År 2015 utkom hon med en bok om lycka tillsammans med Ernst Kirschsteiger.

- Jag ser mycket fram emot att få utveckla en ny förlagsgren tillsammans med Forum, där jag tidigare haft förmånen att vara författare. Att ta steget och bli förläggare är något jag har velat länge. Ambitionen är att ge ut böcker som ligger i tiden, få människor att tänka till och utforska sig själva. Böcker som visar nya sidor hos både författarna och läsarna.

Carina Nunstedt tillträder sin tjänst som förläggare för Yourlife Books i september och fortsätter parallellt sina deltidsuppdrag som festivalchef för Crimetime Gotland och chefredaktör för Books & Dreams event och magasin.

Bokförlaget Forum startades 1944 och ingår i Bonnierförlagen. Bland författarna återfinns allt från nobelpristagare som Toni Morrison till Camilla Läckberg och Clara Henry.

För mer information:

Carina Nunstedt, förläggare Yourlife Books

070-667 73 46, carina@booksdreams.se

Adam Dahlin, förlagschef Bokförlaget Forum

08-696 84 64, adam.dahlin@forum.se

I Bonnierförlagen AB inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers FörlagBokförlaget ForumBokförlaget Max StrömBonnier AudioBonnier CarlsenBonnier FaktaBonnier PocketKartagoMånpocketWahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers BokklubbBokklubben SvalanSpänningszonenLyssnarklubben samt Månadens Bok.

I Bonnierförlagen, som sysselsätter ca 280 personer, ingår också agenturen Bonnier Rights, självpubliceringstjänsten Type & Tell, Books & Dreams samt Bonnier Brands.

Bonnierförlagens ledning och centrala enheter är förlagda till Sveavägen 56 i Stockholm. Här har Bonniers bedrivit verksamhet sedan 1921.

Bonnierförlagen ingår i Bonnier Books Sverige, som ingår i koncernen Bonnier AB.