MasterCard

Fotbollsfans spenderar 319 miljarder kronor per säsong på sina utländska favoritklubbar

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2012 12:15 CEST

För att twittrar om detta, kopiera och klista in http://bit.ly/KfxUVM med hashtags #fanswithoutborders och #MasterCardUCL

Stockholm, 18 maj 2012 – Inför finalen i UEFA Champions League presenterar MasterCard, som officiell sponsor, en ny typ av fotbollsfans inom Europa. Tillsammans spenderar de svindlande 319 miljarder kronor varje säsong på att följa sina utländska favoritklubbar.

Den nya och växande gruppen av europeiska fotbollsfans, "Fans utan gränser”, identifieras i en studie genomförd av MasterCard tillsammans med European Business School (EBS). För den samlade summa som de nya fotbollsfansen varje säsong lägger på supporterprylar, resor till matcher, eller betal-tv för att följa sina favoritklubbar hemifrån skulle man kunna finansiera bygget av 100 Fußball Arena München, köpa 372 stycken Cristiano Ronaldo eller 562 Fernando Torres.

Resultaten från studien, som släpps inför årets UEFA Champions League-final där FC Bayern München möter Chelsea FC på Fußball Arena München lördagen den 19 maj, visar att en fjärdedel av Europas fotbollsfantaster (41 miljoner) klassas som ”Fans utan gränser”, med FC Barcelona som det mest populära utländska laget (29 procent), följt av Real Madrid FC (10 procent) och Manchester United FC (8 procent).

"MasterCards studie undersöker beteendeförändringar hos fotbollsfans. Vi tittar på hur förändringar i sättet kring hur de ansluter sig till fotbollsklubbar påverkar deras konsumtion. Det är fascinerande att se supportrar använda nya strategier, som att börja följa utländska klubbar, för att komma ännu närmare spelet och uppleva fler obetalbara fotbollsminnen”, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef MasterCard, Norden och Baltikum.

Så konsumerar de
”Fans utan gränser” spenderar 319 miljarder kronor varje säsong på följande:

• En femtedel av de totala utgifterna, drygt 68 miljarder kronor, läggs på betal-tv för att kunna följa favoritlaget hemifrån.
  • Supporterprylar som t.ex. matchtröjor, står för 13 procent av utgifterna.
  • Matchbiljetter står för 10 procent av utgifterna, där ytterligare nästan 23 miljarder kronor spenderas på mat, dricka och annat som är kopplat till själva matchdagen.
  • 6 procent spenderas på pubar och sportbarer där fansen får möjlighet att se matchen på storbildsskärm och abonnemang på klubbarnas egna tv-kanaler står för 5 procent av utgifterna.
  • En av fyra fans går på hemmamatcher utomlands. Boende och resekostnader i samband med matcherna, eller besök på favoritarenorna, kostar fansen totalt nästan 80 miljarder kronor per år – en fjärdedel av de totala utgifterna.
  • Fansens påverkan på turismnäringen är positiv, då en tredjedel av alla ”Fans utan gränser” har bokat en resa där det enda syftet är att titta på en match eller besöka en arena. En femtedel kombinerar matcher med korta stadsbesök, eller integrerar fotbollsmatcherna i vanliga semestrar.
  • Städerna som agerar värdar för ”Fans utan gränser” drar tillsammans in drygt 41 miljarder kronor per säsong.

Olika typer av fans
I rapporten grupperas ”Fans utan gränser” i tre olika kategorier:

Spelfilosofi och framgång
Den här kategorin representerar nästan två tredjedelar (60 procent) av alla ”Fans utan gränser”. De attraheras av klubbens spelfilosofi (85 procent) och framgång (79 procent).

Regional tillgivenhet
Den andra kategorin står för 12 procent av det totala antalet ”Fans utan gränser”. Dessa fjärran anhängare känner ett speciellt samband med laget på grund av ett starkt band till staden och 55 procent av dessa fans besöker regelbundet klubbens region.

Världsstjärnor
Den tredje kategorin utgör 11 procent av alla ”Fans utan gränser” och deras lojalitet ligger snarare hos specifika spelare och tränare. Den här kategorin fans är beredda att byta favoritlag baserat på var deras stora idoler spelar.

Globaliseringen
Rapportens författare professor Sascha Schmidt, chef för Institutet för sport, näringsliv och samhälle på EBS Universitetet i Tyskland, pekar på tre megatrender som har bidragit till spridningen av ”Fans utan gränser”.

"För det första betyder ökad rörlighet, tack vare att det blivit enklare och billigare att resa internationellt, att utländska klubbar inte längre är utom räckhåll för fansen. För det andra har nya medier möjliggjort att fansen enklare kan få tillgång till information om klubben och till fans i andra länder, vilket gör att den nya typen av supportrar känner sig delaktiga i livet kring klubben. Slutligen har spelarnas och tränarnas ökade globala stjärnstatus bidragit till att språkliga och kulturella skillnader suddats ut, samtidigt som fans från olika länder svetsas samman.”, säger Sascha Schmidt.

För mer information, vänligen kontakta:
Frida Almgren, kommunikationschef MasterCard, Norden och Baltikum
Mail: frida_almgren@mastercard.com

Om studien
Forskningsresultaten bygger på en explorativ studie utförd av Institutet för Sport, näringsliv och samhälle på European Business School (EBS) i Tyskland. Explorativ forskning tillämpas inom nya områden såsom ”Fans utan gränser”, där det finns få eller inga tidigare studier att hänvisa till. Fokus har legat på att få insikt och kännedom för vidare empiriska undersökningar. Totalt deltog 1246 personer från Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien i en onlineundersökning. Dessutom har 25 kvalitativa intervjuer med medlemmar av utländska supporterföreningar gjorts under de senaste två månaderna.

Om MasterCard
MasterCard, är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se