Dalkurd FF

Fotbollsordförande håller presskonferens om åtalet och rättegången mot honom i Turkiet

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 14:55 CET

Den svenska medborgaren Ramazan Kizil, ordförande i fotbollslaget Dalkurd från Borlänge, stod inför rätta på julafton, anklagad för att ha propagerat politiskt på kurdiska för de numera förbjudna kurdiska partiet DTP. Han riskerar nu uppemot fem års fängelse för tilltaget. Kizil anländer till Stockholm och Arlanda ca kl 17 och håller en presskonferens.

Natten före rättegången i Turkiet övernattade Kizil hos en bekant där en rad kända kurdiska politiker befann sig. Vid gryningen slog polisen till och arresterade flera viktiga personer. Kizil själv fick inte lämna byggnaden på fyra timmar utan släpptes först när han skulle till rättegången.

Under rättegången, som hölls på julaftonen, fick Kizil frågor om sitt fotbollsengagemang. Att hans svenska fotbollslag har ett kurdiskt namn tror han kan komma att förvärra straffet.

Han anländer till Sverige kl 17 och planerar att hålla en kort presskonferens på Arlanda och därefter bege sig till Stockholm för att medverka i tevekanalernas kvällsnyhetssändningar.

Intervjuer med Kizil kan göras på ankomsthallen vid Terminal 5 på Arlanda samt i Stockholm efter ca kl 18.30.

För mer info, kontakta:

Bawer Coskun, 070-459 94 64

Presstalesman, Dalkurd FF

Bakgrund om händelserna i sydöstra Turkiet:

Turkiska myndigheter fortsatte på måndagen att gripa kurdiska politiker, uppger TT i ett telegram.

Över 100 demokratisk valda borgmästare sitter nu häktade och anklagas för terrorism. Samtidigt med dessa arresterades också Muharrem Erbey, ordförande för den respekterade människorättsorganisationen IHD i Diyarbakir.

Detta är de fjärde stora tillslaget mot kurdiska politiker sedan DTP vann en jordskredsseger i kommunvalen i mars 2009. De arresterade politikerna är de som hårdast arbetat för lokal demokrati i sina kommuner och trots ständiga trakasserier från den turkiska statens sida försökt bygga upp ett fungerande samhälle.

Gripandena har ökat spänningarna främst i den kurdiskdominerade sydöstra delen av landet, och så sent som i söndags drabbade polis och demonstranter samman i Diyarbakir. Besvikelsen är stor över att de folkvalda politikerna nu hindras från att utföra sina uppdrag.

Dalkurd FF är en fotbollsklubb i Borlänge som bildades 2004. Klubben spelade sin första seriematch 2005 i
division 6. Sedan debuten har Dalkurd vunnit samtliga serier som man deltagit i. Favorit som nykomling i division 1 Norra bygger man en framtidsvison där spel är ett delmål.
Under de första fyra säsongerna vann klubben 68 av 75 matcher och hade en positiv målskillnad på 421 mål. Under den tredje säsongen i division 4 slog klubben rekord genom att göra 126 mål på 22 matcher.

Dalkurd har uppmärksammats av kurdiska organisationer i världen, föreningen har deltagit i kurdiska tevesändningar i Europa och föreningen utsågs till “Årets kurd” i Sverige 2008 av Kurdistans Regionala Regering. 2008 blev Dalkurd framröstat till Sveriges bästa lag bland 276 lag i Allsvenskan till Division 3.