Produktionsbolaget Torsten Letser

FOTFOLKET - Fotbollens mänskliga mening och betydelse

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 08:21 CEST

Proffsfotbollen har förlorat alla rimliga ekonomiska, politiska och moraliska proportioner. Det tycker Torsten Letser, aktuell med boken Fotfolket som släpps torsdagen den 18:e april.

I Fotfolket får läsarna följa med Torsten Letser på en resa in i fotbollens värld. En rikt illustrerad resa som går genom sju byar i ett strukturomvandlat Sverige och en historisk landsbygdsmosaik. Här får läsarna träffa fotfolk från norr till söder och uppleva fotbollens mänskliga mening och betydelse. Resan gör också initierade avstickare till fotbollens rötter, genom kapitalismfotbollens vansinniga utveckling och in i underhållningsindustrin med dess uppseendeväckande ekonomiska värden och transaktioner.

Geografiskt sett består Sverige till största delen av glesbygd. Under senare år har emellertid begreppet ”glesbygd” bytts ut till det mer neutrala begreppet ”landsbygd.” De som är optimister lyfter fram landsbygdens möjligheter i form av grön livsstil, grönt företagande, turism och andra lokala utvecklingsinitiativ. Pessimisterna pekar på fundamentala och svårlösliga problem, som låg tillväxt, stora avstånd och åldrande befolkning.

Men varför Fotfolket? Jo, eftersom Torsten tycker att proffsfotbollen förlorat alla rimliga ekonomiska, politiska och moraliska proportioner, ville han berätta om fotboll som har ett innehåll och ett mänskligt värde. Den hittar han på landsbygden och har därför färdats genom Sverige till de sju byarna Svanstein, Vallen, Ytterhogdal, Grytgöl, Mallbacken, Grönbo och Djursdala för att berätta om fotboll som andas tillhörighet och identitet. Där skolan, bruket, vandrarhemmet, campingplatsen, fotbollslaget, alla idéer som förverkligas skapar framtidstro. De är en del av bygden. Vad den är, och vad den varit.

Så här avslutar Staffan Wennerlund på Bibliotekstjänst sin recension: Torsten Letser är åsiktsrik och drar sig inte för att skriva polemiskt, inte minst gentemot penningrullningen i dagens storidrott, men hela tiden lättläst och tilltalande. Varje kapitel är rikligt illustrerat med många fina färgfoton. För äldre fotbollsälskare är det här en charmigt otidsenlig pärla som hyllar folkhemsideal, fair play, ideellt arbete och har kanske därmed också hittat fotbollens innersta själ?

PRESSINBJUDAN

Avspark: torsdagen den 18:e april klockan 18:00

Adress: Östgötakällarens Vampire Lounge, Östgötagatan 41 (T-bana: Medborgarplatsen)

Program:

Rock n Roll med Pepper Dixie & Richie Laveau, Staffan Hellstrand framför sin Fanfar (om fotfolk)Docent Gert Magnusson placerar Fotfolket i ett historiskt landsbygdsperspektiv och Gunnar Persson, Sveriges kunnigaste fotbollsskribent, tecknar proportionerna i proffsfotbollens utveckling. Fotfolk från byarna medverkar och författaren signerar böcker.

Torsten Totte Letser är Stockholmsfödd Ölandstok, fotbollsgalning och fickparkeringskung. Som manusförfattare, producent, regissör, speaker och fotograf är "bredden hans spets.” Som dramatiker har han av recensenter på de största tidningarna jämförts med de stora engelska och franska farsmakarna och under mer än 30 års tid uppförs en av hans pjäser på scener runt om i världen. Torsten spelade själv fotboll under många år i de lägre divisionerna och har även tränat ett juniorlag i Hammarby.

Kontakt: torsten.letser@gmail.com, 070-7232 86 77   , www.torstenletser.se

Pressmaterial: www.idusforlag.se/pressmaterial