Siljan Turism AB

Fotografen Kenneth Bamberg till Rättviks konsthall

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 17:14 CET

Lions Among Us - Kenneth Bamberg

Kenneth Bamberg (f. 1981) är finsk fotograf, bosatt i Helsingfors.

Återkommande teman i Kenneth Bambergs arbete är utforskandet av kulturella konstruktioner av manlighet där spänningen ligger i de manliga karaktärsdrag som skiljer sig från de traditionella. Drivkraften är den mall som konstnären själv upplevde att han stöptes i redan som pojke, och det som förväntas av honom inom ramarna av manligheten. Förskönandet av kvarlevande nostalgiska tankesätt om manlighet som ett okrossbart ideal inspirerar Kenneth Bamberg i sin undersökning där han tidigare har bl.a. fotograferat finska bastubadare, japanska fiskare, turkiska oljebrottare och ovanliga manlighetsritualer. För honom finns det många sätt att utrycka manlighet på där utmaningen i hans arbete ligger i att hitta nya synsätt och vinklar på ett välbekant ämne.

Hösten 2012 åkte Kenneth Bamberg till Benin, för att intervjua och fotografera ett 20-tal kungar i landet. Förutom de 54 offentliga kungarna som finns i landet, finns ett flertal inofficiella Voodo-präster som tagit sig den spirituella makten av en kung, vilket informellt innebär att kungarna i Benin närmar sig 100 stycken. Utställningen Lions Among Us tar oss in i en okänd värld av mystik, myter och makt med intressanta historier om kungarnas obekanta historia och status i landet.

Genom denna utställning etablerar Rättviks konsthall ett samarbete med Young Art, nätverket som består av 300 unga nationella och internationella konstnärer.

Vernissage
Lördag 22 februari kl 12.00, Rättviks konsthall

Utställningen pågår tom 23 mars, fri entré
Samarrangör: Young Art

Presskontakt: Märta Kallur
0248-70 190 marta.kallur@rattvik.se

Om Young Art

Om Kenneth Bamberg

Siljan Turism AB är ett destinationsbolag i hjärtat av turistlänet Dalarna. Vår uppgift är att marknadsföra och sälja en av Sveriges mest populära och attraktiva besöksdestinationer, både nationellt och internationellt.
Siljan Turism, som bildades 1987, ägs av de fyra Siljanskommunerna Leksand, Rättvik, Mora och Orsa, samt av cirka 600 lokala företag, föreningar och organisationer. Bolaget driver totalt fyra turistbyråer – en turistbyrå i varje Siljanskommun. Huvudkontoret finns i Leksand.