Hallands kulturhistoriska museum

Fotosalongen Varberg 2014 - med människan i fokus. Ny utställning på Hallands kulturhistoriska museum

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 13:08 CEST

Vernissage, prisutdelning och mässa söndagen den 7 september
Vernissage söndagen den 7 september kl 11.00 i Rikssalen, Hallands kulturhistoriska museum, Varbergs fästning.
Vinnarna i Fotomaraton tillkännages. Prisutdelning.
Mässa med fotoleverantörer kl 11.00–16.00
Fri entré till museet hela dagen

Om Fotosalongen Varberg
Anders Petersen
Mellan två stora vernissager, i Sverige och i Kina, medverkar mångfaldigt prisbelönte Anders Petersen i Fotosalongen Varberg, dels med en utställning, dels med ett föredrag. Med kameran som verktyg närmar han sig andra människor och hans foton berättar både om motivet och om honom själv. I Fotosalongen visar Anders Petersen foton från ”City Diary".

Mats Alfredsson
Som gatufotograf i London, Chicago och Berlin fångar Mats Alfredsson små händelser som ofta passerar obemärkta förbi – om de inte dokumenteras med kamera. Att vänta, iaktta och aldrig arrangera är ledord för denne fotograf från Borås.

Marcus Danielsson
Med en drivkraft att dokumentera och dela sina reseupplevelser har Marcus Danielsson från Varberg utvecklat sitt fotograferande. Platser och människor i olika kulturer runt om i världen inspirerar och motiverar.

Fotomaraton
Med samtal, vila, motion, närhet och porträtt som tema, deltog närmare hundra personer i Fotomaraton som gick av stapeln i augusti. Alla tävlingsbidrag ställs ut i Fotosalongen och vinnarna tillkännages på vernissagedagen.

Varbergs Fotoklubb
Medlemmar i Varbergs Fotoklubb ställer ut i salongen.

Besökarna kan bidra!
En del av Fotosalongen lämnar vi öppen för våra besökare som kan bidra med egna selfies! Alla uppmanas också att anta fotoutmaningen via facebook - varje vecka visas nya bilder.

Föredrag och workshops
Under Fotosalongen hålls föredrag och workshops på museet två gånger i veckan. Med teman som resor, gatufoto och ljussättning ges chansen att lära nytt och få inspiration av andra.

Fotosalongen Varberg är ett samarbete mellan Hallands kulturhistoriska museum och Varbergs Fotoklubb. Salongen genomförs med stöd av Kultur och fritid Varbergs kommun, ICA Kvantum, Varbergs Energi, Södra Cell, Fotograf Thomas Carlén, Studiefrämjandet, Hotell Gästis, Bild & Pinal i Lejet AB, Fryle Media och Audio Video.

Kontaktuppgifter Hallands kulturhistoriska museum
Lena Carlsson, kommunikatör, 0729-95 55 41 lena.carlsson@museumhalland.se
Charlotta Sandelin, utställningansvarig, 0729-95 55 40 Charlotta.sandelin@museumhalland.se

För pressbilder, se http://www.hkm.varberg.se/press/pressbilder

Hallands kulturhistoriska museum är ett regionalt museum som drivs av en ideell förening. För fördelning av anslag och den övergripande planeringen står Stiftelsen Hallands länsmuseer representerad av Landstinget och Varbergs respektive Halmstads kommuner. Till Stiftelsen Hallands länsmuseer hör även Hallands konstmuseum och Kulturmiljö Halland.