Foxfarmaci

pressmeddelande

2010-10-15

Foxfarmaci har officiellt invigt sitt första apotek

En av Sveriges första privata apoteksaktörer; Foxfarmaci AB, hade under fredagen en officiell invigning av sitt första apotek på Vasagatan 40 i Stockholm. Vid den välbesökta invigningen talade VD Fredrik Skepp om visionen om en privat, oberoende, apotekskedja och den långa vägen till målet, och framtidsplanerna för den lilla kedjan.

Efter flera år av väntan och hårt arbete har den lilla entreprenören äntligen kommit vidare och kunnat öppna sitt första apotek. I och med att det svenska apoteksmonopolet skulle omregleras och, Apoteket AB konkurrensutsättas, sålde Svenska staten ut en stor del av de befintliga apoteken till olika investerare och utländska apotekskedjor. Definitionen på en lyckad omreglering var initialt lika med en lyckad försäljning och de enda som tidigt signalerade att man ville öppna nya apotek var Celesio/DocMorris och Foxfarmaci; Europas största apoteksaktör och en småskalig entreprenörssatsning.

Nya regelverk och regeltolkningar, utveckling av nytt IT-system för hela branschen, myndigheters handläggningstider och det lilla företaget utmaningar i kampen med de stora aktörerna har allt bidragit till mycket förseningar och frustration, men nu är slutligen alla bitar på plats.

Visionen är att etablera riktiga apotek; som utnyttjar den farmacevtiska kompetensen, arbetar med läkemedelsanvändning och ligger där det idag saknas apotek. Inga krämbutiker i galleriorna. Andra länken i kedjan finns i Hovsjö (Södertälje) och den tredje i Rågsved (söder om Stockholm).

Med hjälp av uthålliga finansiärer och en fantastisk personal är nu Foxfarmaci väl rustat att göra det som allt det egentligen handlar om; Att ge bästa service till sina kunder!

Bakgrund: Foxfarmaci grundades 2008 av två läkare från Akademiska sjukhuset i Uppsala. De hade länge upprörts över tillgänglighetsproblemen i monopolapoteken och varandes entreprenörer; fullföljde de drömmen om ett tillgängligt, vårdnära apotek och öppnade Foxfarmaci på Vasagatan i Stockholm.

Efter ca ett år gick Fredrik Skepp in som VD och delägare i bolaget. Med erfarenhet från läkemedelsindustrin och Apoteket AB antogs utmaningen att med oklara marknadsförutsättningar och regelverk bygga en apotekskedja.

I början av 2010 gick den engelska apoteks och grossistföretaget Lexon in som delägare och finansiärer. Man tillförde bolaget ovärderlig kompetens och erfarenheter från en konkurrensutsatt apoteksmarknad.

Foxfarmaci etablerar vårdnära apotek med hög kompetens i form av bl.a. apotekare, sjuksköterskor och ett stort utbud av tester och tjänster. Företaget har idag tre apotek, åtta anställda och planerar en fortsatt expansion under 2011.

Presskontakt:

Fredrik Skepp, Foxfarmaci AB, 0733-240 340
info@foxfarmaci.se

Foxfarmaci AB grundades 2008 och är Sveriges första oberoende apotekskedja. Foxfarmaci AB har ett unikt apotekskoncept som kombinerar traditionell apoteksverksamhet och modern hälsooch vaccinationsmottagning. Vår första butik finner Ni på Vasagatan 40 i Stockholm.

I början av 2010 gick den engelska apoteks och grossistföretaget Lexon in som delägare och finansiärer. Man tillförde bolaget ovärderlig kompetens och erfarenheter från en konkurrensutsatt apoteksmarknad.